آیا cool japan ژاپن را بدل به ابرقدرت فرهنگی می نماید؟

به گزارش بانیما، به گزارش خبرنگاران، به ژاپن جذاب یا (cool japan) مفهومی است که دولت ژاپن برای توجه به عزم این کشور برای تبدیل شدن به ابرقدرت فرهنگی استفاده می نماید. بر این اساس ژاپن به دنبال بهره گیری تجاری از ظرفیت های فرهنگی خود و اثرگذاری غیرمستقیم فرهنگی و ایدئولوژیک است.

آیا cool japan ژاپن را بدل به ابرقدرت فرهنگی می نماید؟

بر اساس تازه ترین گزارش ارسالی رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، در سال 2010، وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن دفتر ارتقای صنایع خلاق را تاسیس کرد تا صنایع خلاق و فرهنگی را ذیل مفهوم استراتژیک ژاپن جذاب سازماندهی کند و بیان کرد که فرهنگی عامی ژاپن که شامل موسیقی، انیمه، مانگا، مُد، غذا، معماری و ابداعات الکترونیک می گردد نقش بنیادین در این طرح دارد.

علیرغم بودجه قابل توجهی که دولت ژاپن به صندوق ژاپن جذاب اختصاص داده، موانع مهمی بر سر تحقیق اهداف آن قرار گرفته است. میانگین بالای سن جمعیت و نیروی انسانی ناکافی باعث شده است که ژاپن در این زمینه در حالت تدافعی قرار بگیرد یعنی به جای اثرگذاری فرهنگی ، سرگرم تنظیم روابط فرهنگی با مهاجرین خارجی گردد. از طرف دیگر، آمار نشان می دهد دولت و بخش خصوصی ژاپن در همکاری با تحصیل نموده های خارجی به اندازه کافی پیروز نبوده اند.

به طور متوسط سالانه تنها 30 درصد فارغ التحصیلان خارجی در ژاپن مشغول کار می شوند. این میزان کم ناشی از اعتماد اندک ژاپنی ها به استخدام خارجی ها در پست های مهم، ناکافی بودن فراخوان کار و دشواری زبان ژاپنی است. علاوه بر این، هنوز اکثر خارجی ها اقامت در ژاپن را به چشم فرصتی برای پول درآوردن یا پله ای برای رفتن به غرب می بینند. البته این دیدگاه با وجود قوانین سخت گیرانه مهاجرتی و علاقه کارفرمایان به بستن قرارداد کوتاه مدت با خارجی ها مطابقت دارد. حال باید دید آیا ویزای کار پنج ساله که از آوریل 2019 معرفی خواهد شد می تواند نگاه ها را بهبود بخشد یا خیر؟

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 1704

به "آیا cool japan ژاپن را بدل به ابرقدرت فرهنگی می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا cool japan ژاپن را بدل به ابرقدرت فرهنگی می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید