احیای هنرهای سنتی در قامت لباس به بهانه هفته گردشگری ، لباس اقوام ایرانی از دیرباز زبانزد بوده اند

به گزارش بانیما، هر سال از پنجم مهر به مدت یک هفته در تقویم کشور به عنوان هفته گردشگری نام گذاری شده است، هفته ای که می تواند فرصت مناسبی را برای تورق میراث فرهنگی و معنوی کشور در زمینه مد و لباس مهیا سازد.

احیای هنرهای سنتی در قامت لباس به بهانه هفته گردشگری ، لباس اقوام ایرانی از دیرباز زبانزد بوده اند

هنر آنلاین نوشت:در آستانه ورود به هفته ای قرار داریم که می تواند از مناظر گوناگون به ویژه وجوه فرهنگی و هنری موردتوجه قرار گیرد و ازآنجاکه مد و لباس نیز عرصه ای پرکشش و دارای ظرفیت های بسیار متنوع در زمینه هنرهای سنتی است، می تواند از این فرصت نهایت بهره را ببرد و به بهانه هفته گردشگری، نظر و توجه تمامی گردشگران داخلی و خارجی را از هر منطقه به سمت خود جلب کند.

چه بسا یکی از مهم ترین دلایل غفلت از لباس اقوام ایرانی، بهره نبردن از همین فرصت هایی باشد که البته در امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، رویکردها را به سمت تبلیغات مجازی سوق داده که شاید از طرفی کار را برای افراد برای رصد بخش ها مختلف ساده تر کرده باشد، اما لذت چشیدن طعم هنرهای سنتی ایران را زمین بی شک از بسیاری از گردشگران گرفته است.

صنایع دستی از دیرباز علاوه بر تزیینی بودن و جنبه های زیبایی شناسانه ، نقش کاربردی در زندگی روزمره افراد جامعه داشته اند و حال که آخرین روز از هفته گردشگری در تقویم کشور با عنوان گردشگری، هنرهای سنتی و میراث معنوی نام گذاری شده است، می توان از هم اکنون برای توجه هر چه بیشتر به این سه مؤلفه در حد و اندازه جریان فرهنگی و هنری مد و لباس توجه کرد.

لباس اقوام ایرانی از دیرباز زبانزد خاص و عام بوده اند کما اینکه شیوه های تزئین روی لباس، چرم و پارچه در ایران سابقه ای چند هزارساله دارد. رودوزی های ایران انواع و اقسامی دارد که در این مجال به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می شود:

گروهی از سوزن دوزی ها در اثر پرکاری، زمینه آن معین نبوده و دوخت های الوان موجب پیدایش زمینه تازه ای پر از نقش و نگار می شود. مانند بخارا دوزی، نقش دوزی، قلاب دوزی، برخی از انواع پته دوزی، سلسله دوزی، ممقان دوزی، بلوچ دوزی و کردی دوزی.

دسته دیگر، سوزن دوزی هایی هستند که قسمتی از زمینه را توسط دوخت پر کرده و زمینه را به رنگ اصلی خود باقی می گذارند، مانند ابریشم دوزی، خامه دوزی، قیطان دوزی، مضاعف دوزی.

گروه سوم سوزن دوزی هایی هستند که با جابه جا کردن و بیرون آوردن تارها و پودها صورت می گیرد، مانند سکمه دوزی اصفهان و شبکه دوزی.

و اما رودوزی ها با استفاده از افزودنی های تزئینی. در این رودوزی ها نخ های فلزی زینت بخش زمینه پارچه هستند و به پارچه جلوه دیگری می دهند مانند گلابتون دوزی، ده یک دوزی، نقده دوزی، سرمه دوزی، ملیله دوزی و گلابتون دوزی.

این گروه شامل سوزن دوزی هایی می شود که سوزن و قلاب در نقش آفرینی روی زمینه نقشی ندارند، بلکه با گذراندن نخ های فلزی مثل نخ نقره از میان تاروپود و شکل دادن از طریق دست اشکال موردنظر پدیدار می شود، مانند خوس دوزی و برخی از انواع نقده دوزی.

و سرآخر رودوزی های تلفیقی که در این دسته از سوزن دوزی ها نخ و سوزن به تنهایی در نقش آفرینی و تزئین روی پارچه مؤثر نیستند. مانند پولک دوزی، سکه دوزی، یراق دوزی، مرواریددوزی، منجوق دوزی، سنگ دوزی، زغره دوزی، مرصع دوزی و پیله دوزی. در این دسته از دوخت ها و گاهی از پنبه دوزی نیز استفاده می شود.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: چمدان
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 12058

به "احیای هنرهای سنتی در قامت لباس به بهانه هفته گردشگری ، لباس اقوام ایرانی از دیرباز زبانزد بوده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای هنرهای سنتی در قامت لباس به بهانه هفته گردشگری ، لباس اقوام ایرانی از دیرباز زبانزد بوده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید