ارائه تسهیلات یک تا 300 میلیون تومانی به نیازمندان

به گزارش بانیما، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران گفت: وام از یک میلیون تومان تا حدود 300 میلیون تومان برای نیازمندان و مددجویان در نظر گرفته ایم و این وام ها در قالب های مختلف از جمله ودیعه مسکن، دانشجویی، تعمیرات و اشتغال پرداخت می گردد.

ارائه تسهیلات یک تا 300 میلیون تومانی به نیازمندان

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فارس، کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای یاری به محرومین و نیازمندان جامعه در اوایل انقلاب شکل گرفت. در حال حاضر کمیته امداد از ارائه یاری نقدی صرف به نیازمندان خارج شده و به دنبال توانمندسازی و خودکفا کردن آنها به وسیله اشتغال های ثابت است.

حمیدرضا شیران مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران درباره اقدامات اجرا شده برای تأمین لوازم التحریر نیازمندان، ارائه تسهیلات برای اشتغال و ... به گفت وگو با خبرنگار اجتماعی فارس پرداخت که مشروح آن در ادامه آمده است.

چه برنامه هایی برای شروع بازگشایی مدارس و تأمین لوازم التحریر نیازمندان دارید؟

این پویش به مناسبت ایام غدیر در 27 مرداد در دانشگاه تهران برگزار گردید و حدود 300 خیر شاخص از جمله هنرمندان و ورزشکاران در این مراسم حضور داشتند.

این پویش برای تهیه لوازم التحریر فرزندان است و ما نیز قصد نداریم که در این پویش لوازم التحریر را از خیرین بگیریم و به وسیله کمیته امداد به نیازمندان ارائه دهیم بلکه رویکردمان این است که نیازمندی بچه های محرومین را برای لوازم التحریر تأمین کنیم و با توجه به شرایط اقتصادی که در جامعه حاکم است قصد داریم که کودکی از تحصیل در آستانه سال تحصیلی بازنماند و حداقل لوازم التحریر لازم را داشته باشند.

تهران همانطور که اقتصادیات اول کشور را پرداخت می نماید و بیشتر صنایع نیز در استان تهران حضور دارند انتظار می رود که کمیته امداد استان تهران نیز تعیین استان های دیگر باشد.

سال گذشته توانستیم با امید به خدا لوازم التحریر تمام افراد تحت پوشش کمیته امداد استان تهران را اعم از دبستانی ها، دانشجوها و طلبه ها که تحت حمایت کمیته امداد استان تهران بودند تأمین کنیم و توانستیم به چند استان دیگر از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ایلام، لرستان و ... نیز لوازم التحریر ارسال کنیم.

امسال هم در کوشش هستیم که این کار را وسعت بیشتری بدهیم و بتوانیم از خیرین یاری های بیشتری جمع کنیم و مانند سال گذشته علاوه بر اینکه بچه های استان تهران از لوازم التحریر برخوردار شوند دیگر استان ها نیز بتوانند از لوازم التحریر برخوردار شوند.

پویش تا مهر با همدلی به همین دلیل شروع شده است و دو ماه پیش از ماه رمضان نیز این دغدغه را کمیته امداد داشت که امسال با توجه به اینکه شرایط اقتصادی مطلوبی نداریم بتوانیم لوازم التحریر نیازمندان را تهیه کنیم تا هیچ کس به این دلیل از تحصیل بازنماند . به هر حال خیلی از بچه ها به علت فقر امکان تحصیل را ندارند و حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم این است که بچه ها با آرامش سر کلاس بروند و دیگر دغدغه کیف و لوازم التحریر نداشته باشند و خیال آنها از این بابت راحت گردد.

کمیته امداد با آموزش و پرورش هماهنگی های لازم را برای شروع سال تحصیلی و یاری های مردمی انجام داده است و رویکردمان این است که اگر مردم فردی را می شناسند که بچه آن نیاز به لوازم ا لتحریر دارد این یاری را انجام دهد و اگر فرد نیازمندی را نمی شناسند این یاری به به کمیته امداد بدهد و ما حاضریم با حفظ کرامت بچه ها این لوازم ا لتحریر را به دستشان برسانیم.

برگزاری جشن عاطفه ها امسال چگونه شروع می گردد؟

برنامه های جشن عاطفه ها نیز شروع شده است و از ابتدای مرداد جشن عاطفه ها را شروع نموده ایم تا در شهریور لوازم التحریر مورد نیاز خا نواده ها را تحویل بدهیم و هر سال نیز ما به استان های دیگر که نیازمند هستند یاری می کنیم و قطعا امسال نیز در این حوزه یاری خواهیم کرد.کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران حدود 75 هزار خانواده را تحت پوشش معیشت و یاری معیشت قرار داده است و در تهران به دلیل هزینه های بالای زندگی بیشتر خانواده های نیازمند راغب هستند به جای اینکه 100 یا 200 هزار تومان یاری ماهیانه یک مرحله ودیعه مسکن 5 تا 10 میلیون تومانی دریافت نمایند تا مشکلاتشان حل گردد.

شاید استان تهران نسبت به دیگر استا ن ها معیشت بگیر زیادی ندارد ولی از سوی دیگر یاری های زیادی را ارائه می دهد. حدود 20 هزار فرزند در دل این خا نواده ها در حال رشد هستند که از بدو تولد تا دانشگاه تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و ما به آنها یاری می کنیم.

فرزندان پسر تا هنگامی که دانشجو باشند و به سن حدوداً 20 سال برسند و دخترها نیز تا موقعی که ازدواج ننموده اند و در خانه پدر هستند تحت حمایت کمیته امداد قرار می گیرند و تمامی فرزندان محرومین در استان تهران حامی دارند.

حامی یابی برای تمامی فرزندان اجرا شده است و یک کودک یتیم ماهی 300 هزار تومان و بچه های محسنین ماهی 150 هزار تومان از حامیان به صورت نقد و کالا دریافت می نمایند. حدود 13 هزار دانش آ موز تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند 4 هزار فرزند زیر سن تحصیل حمایت می شوند و 3 هزار فرزند دانشجو و تحصیل نموده در مقاطع عالیه داریم و حتی دانشجویی تحت پوشش کمیته امداد است که در مقطع دکتری در حال تحصیل است و یاری هزینه به آن پرداخت می گردد و یاری های کمیته امداد به این فرزندان به علاوه یاری های حامیان آنهاست و ما یاری های حامیان را برای این فرزندان قطع نمی کنیم و تا وقتی که این بچه ها توانمند نشدند تحت پوشش و حمایت قرار می گیرند.

البته از سوی دیگر قصد نداریم پول بی هدف نیز به بچه ها بدهیم که دیگر کار ننمایند بنابراین پسران تا سن 20 و 21 سال حمایتشان ادامه دارد و باید پس از آن خودشان توانمند شوند و درآمد لازم را کسب نمایند که البته در این زمینه نیز کمیته امداد یاریشان خواهد نمود مگر اینکه دانشجو باشند و نتوانند جایی مشغول به کار شوند.

جشن عاطفه ها تقریبا از دو سال پیش دو مرحله ای برگزار می گردد و یک مرحله از آن 15 شهریور ماه و مرحله دیگر نیز از مهرماه شروع می گردد؛ در 15 شهریور ماه یاری های مردمی برای نیازمندان جمع آوری می گردد و بیشتر نیز رویکردمان این است که به نیازمندان هر مدرسه توجه گردد. جشن مهرماه نیز توسط دانش آ موزان و مدارس برگزار می گردد و یاری هایی به نیازمندان همان مدرسه می گردد.

ما فقط به بچه هایی که تحت پوشش کمیته امداد هستند یاری نمی کنیم بلکه هر نیازمندی که لوازم التحریر نیاز داشته باشد یاری خواهیم کرد و در این زمینه نیز با آمو زش و پرورش تعامل خوبی وجود دارد.

به عنوان مثال ممکن است در یک منطقه در بالای شهر تهران نیازی به یاری های اینچنینی نباشد و آن منطقه و مدرسه تعیین یک مدرسه دیگر در مناطق پایین شهر خواهد شد و یاری ها را منتقل می نماید و ما نیز در این زمینه خیلی دخالت نمی کنیم.

هر مدرسه می تواند پول های جمع آوری شده را برای نیازمندان مدرسه خود هزینه کند مگر اینکه مدرسه ای نیاز به این یاری ها نداشته باشد و به کمیته امداد اعلام می نماید و ما نیز در مناطق و مدارس کم برخوردار این یاری ها را توزیع خواهیم کرد.

جشن عاطفه ها در شهریور ماه نیز به این دلیل برگزار می گردد که تا مهرماه بتوانیم لوازم التحریر بچه های نیازمند را تأمین کنیم و از ماه رمضان نیز این دغدغه را داشته ایم و در این خصوص با خیرین و دیگر سازمان های مردم نهاد نیز جلساتی برگزار نموده ایم که بتوانیم با برنامه بهتری پیش برویم و بتوانیم بخش های مختلف حوزه های مردمی، حقوقی و حقیقی را درگیر کنیم.

ما در تهران حدود 5 میلیون خانوار داریم که تعداد بچه های نیازمند آن شاید چندصد هزار نفر باشد و حدود یک میلیون خانواده تهرانی قطعا از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردارند و می توانند بخش های دیگر را نیز حمایت نمایند؛ شاید تهران برای تامین لوازم التحریر کل بچه های نیازمند کشور کافی باشد و این بچه ها نیز برای ادامه به تحصیل نیز به همین یاری های کوچک نیاز دارند.

ما بچه های نخبه و درجه یکی را داریم که تحت پوشش کمیته امداد بودند و الان تبدیل به پزشک، مهندس و کارشناس های ارشد در سطح کشور شدند و حتی یک نفر از نخبگان ما رتبه تک رقمی کنکور را بدست آورده است و این بچه ها با همین حمایت های کوچک مردم به این صندلی های خوب رسیدند. بچه های تحت پوشش کمیته امداد به جای اینکه مصرف نماینده باشند در حال حاضر اکثر آنها در جامعه تبدیل به تولیدنماینده شده اند.

نذورات عید قربان چگونه پخش شد؟

برای برگزاری عید قربان هماهنگی خوبی با سازمان دامپزشکی و اتحادیه گوشت قرمز انجام شد و ما 17 مرکز ذبح گوسفند را در عید قربان در استان تهران داشتیم و تمامی 42 دفتر کمیته امداد در استان نذورات مردم را جمع آوری می کردند البته بخشی از نذورات نقدی بود و این مبالغ را تبدیل به گوشت کردیم و هنگامی که پول یک گوسفند تهیه می شد، کمیته امداد نیز از منابع خود یک گوسفند دیگر خریداری می کرد و آن را ذبح می کرد و بلافاصله به دست نیازمندان می رساند.سال گذشته 2 میلیارد تومان هزینه تامین گوشت شد و امسال نیز 2 میلیارد و 800 میلیون تومان یاری های مردمی برای تأمین گوشت عید قربان و توزیع آن در بین نیازمندان بوده است که 40 درصد بیشتر از سال گذشته یاری های مردمی جمع آوری شده و نذورات قربانی ما منحصر به عید قربان نیست و شاید تا چند روز قبل و بعد هم تمام گوشت هایی که دامپزشکی اجازه توزیع آن را بدهد، توزیع کنیم.

توزیع گوشت قربانی بسیار سخت است چرا که باید به ازای تعداد خانوار بسته بندی گردد و در دمای مشخصی برای توزیع نگهداری گردد تا در روزهای آینده این خانواده ها گوشت های مورد نیاز خود را دریافت نمایند؛ البته در دفاتر ما یخچال های مخصوص نگهداری گوشت وجود دارد و بخشی از این گوشت ها را نیز به سردخانه ها می دهیم چرا که در برخی از مواقع دامپزشکی اعلام می نماید که این گوشت ها باید 24 ساعت بماند و بعد توزیع گردد.

56 تن در عید قربان گوشت قربانی در بین نیازمندان توزیع شد و 20 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد از این نذری متنعم شدند.

چه برنامه ای برای حذف صندوق صدقات آسیب دیده دارید؟

ما رویکرد هوشمند شدن در امداد را داریم و یکی از روینمودهای ما طرح اکرام محسنین است که هیچ پول نقدی به ما پرداخت نمی گردد و این پول مستقیم به حساب خانواده ها می رود. سال گذشته 74 میلیارد تومان در استان تهران در این حوزه جمع آوری شد که در مقابل عدد 40 میلیارد تومانی جمع آوری صندوق های صدقات استان تهران باورنکردنی بود و ما فکر نمی کردیم که این پول بیش از پول های صندوق صدقات باشد.

ما به دنبال جمع آوری پول ها یا صدقه های مردم به صورت هوشمند هستیم و در این خصوص نیز از سامانه های USSD و درگاه های بانک ها استفاده نموده ایم.

به عنوان مثال در پویش مردمی عید قربان و جمع آوری نذورات عدد خوبی به وسیله 7355 جمع آوری شد با آنکه این شماره هنوز به صورت گسترده تبلیغ نشده است و حدود 2 میلیارد تومان به این شکل تاکنون جمع آوری نموده ایم.

البته برخی ها اعتقاد دارند که از لحاظ شرعی باید آن پولی را که کنار گذاشته اند را برای صدقه پرداخت نمایند و نباید به آن دست بزنند. در حال حاضر صندوق های صدقه خانگی ما هیچ مسئله ای ندارند و تعدادی نیز صندوق صدقات در اماکن مختلف داریم که برای آنها نیز مسئله ای پیش نیامده است ولی حذف کامل صندوق های معابر فعلا در برنامه ما نیست ولی صندوق هایی که آسیب دیده اند و یا در معرض آسیب مجدد هستند جمع آوری می کنیم و سال گذشته 7 هزار صندوق حذف شده است و امکان دارد که یک صندوق معابر جای مناسبی نداشته باشد که قطعا آن را حذف خواهیم کرد.

فعلا صندوق های صدقات در سطح معابر را داریم تا به جایی برسیم که دیگر درآمدی از آن صندوق نداشته باشیم و هر چه صندوق های آسیب دیده را حذف کنیم می توانیم صندوق های خانگی و اماکن را اضافه کنیم و باید به سمت و سوی دریافت یاری های دیجیتال پیش برویم.

نحوه توزیع وام و تسهیلات به مددجویان چگونه است؟

وام از یک میلیون تومان تا حدود 300 میلیون تومان برای نیازمندان و مددجویان در نظر گرفته ایم و این وام ها در قالب های مختلف از جمله ودیعه مسکن، دانشجویی، تعمیرات و اشتغال پرداخت می گردد.

از یک میلیون تومان تا 10 میلیون تومان وام کارگشایی است که بخشی از مشکلاتشان را مددجویان و نیازمندان بتوانند از این طریق حل نمایند. وام هایمان برای اشتغالزایی نیز از 5 میلیون تومان برای ایجاد مشاغل کوچک شروع می گردد و تا 50 میلیون تومان ادامه دارد و به ازای هر اشتغال یکی از مددجویان 50 میلیون تومان دیگر نیز وام پرداخت می گردد که سقف این تسهیلات 300 میلیون تومان است. سقف به کارگیری نیروها در این واحدهای تولیدی نیز 5 نفر است و می توانیم در کمیسیون های مختلف نیز مجوز به کارگیری 10 تا 15 نفر را هم دریافت کنیم ولی به شرط اینکه این نیروها به صورت ثابت و ماندگار کارشان را ادامه دهند.

کمیته امداد سال گذشته در کل کشور 150 هزار شغل ایجاد نموده است و در تهران نیز در این حوزه کمیته امداد خیلی پیروز تر عمل نموده است و اشتغال زایی ما به اینگونه نبوده است که وامی بدهیم و سپس رها کنیم و تا 5 سال بعد از ارائه تسهیلات، آن کارگاه را همراهی خواهیم کرد تا به مسئله ای نخورد.ما تاکنون 722 مورد وام اشتغال پرداخت نموده ایم و به 2 هزار نفر نیز آموزش فنی و حرفه ای رایگان ارائه داده ایم. به همین دلیل 5 هزار شغل سال گذشته توسط کمیته امداد استان تهران اجرایی شده است که از این تعداد 2500 خانوار به خودکفایی کامل رسیدند و حداقل حقوق قانون کار را دریافت می نمایند که بر این اساس از تحت پوشش کمیته امداد خارج خواهند شد.

فارس: چه برنامه ای برای یاری به بیماران صعب ا لعلاج دارید؟

همه مددجویان کمیته امداد بیمه هستند و بر اساس مصوبه مجلس تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند؛ در حال حاضر برای بیماران صعب العلاج نیز براساس تعرفه های موجود وام ها و یاری های بلاعوضی داریم و در این زمینه نیز هیچگونه محدودیتی نداریم.3 میلیارد یاری نقدی و 23 میلیارد تومان نیز یاری غیرنقدی به حادثه دیدگان سیل در امسال توسط کمیته امداد استان تهران جمع آوری و توزیع شده است.

یاری های عید فطر چه میزان بوده است؟

امسال کمیته امداد استان در فطریه 75 درصد رشد درآمد داشت و این یاری ها بر اساس برنامه ریزی هایی که از قبل اجرا شده بود در حوزه های بیماران خاص، اجاره مسکن، ودیعه مسکن و جهیزیه پرداخت شد؛ البته تا آخر سال هم پرداخت فطریه ادامه دارد و آن پولی که در این زمینه جمع آوری می گردد بلافاصله به حساب نیازمندان واریز می گردد و در روز عید نیز فطریه ای که جمع آوری شد با هماهنگی یکی از شعبات بانک که در روز عید برای این کار دایر شده بود بلافاصله به حساب مددجویان نیازمند واریز شد.

امسال حدودا 2 میلیارد تومان تاکنون فطریه جمع آوری شده است و به حساب نیازمندان نیز مبالغ آن واریز شده است.

امسال سقف اعتبارات اشتغال از 20 میلیون تومان به 50 میلیون تومان رسیده است و خدمات مان در حوزه ا شتغال بیشتر شده و امیدواریم امسال نیز کمیته امداد بتواند یک سوم اشتغال کل کشور را تأمین کند.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 4549

به "ارائه تسهیلات یک تا 300 میلیون تومانی به نیازمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه تسهیلات یک تا 300 میلیون تومانی به نیازمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید