استقبال مردم از معرفی فرهنگ و آیین خراسان جنوبی در جشنواره ملی چارسوق

به گزارش بانیما، شب فرهنگی خراسان جنوبی در جشنواره ملی چارسوق از ساعت 21 روز 24 مرداد شروع شد و تا ساعت یک بامداد ادامه داشت و با استقبال مردم در برج میلاد تهران روبه رو شد.

استقبال مردم از معرفی فرهنگ و آیین خراسان جنوبی در جشنواره ملی چارسوق

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، محمدمهدی مروج الشریعه، استاندار خراسان جنوبی در این مراسم مطرح کرد: درود بر شما که در اینجا گرد هم آمده اید تا با میراث کهن خراسان جنوبی و فرهنگ و هنر این قطعه بهشت در دل کویر آشنا شوید.

او با اشاره به اینکه خراسان جنوبی سرزمینی با مردمی صبور، هنرمند، ادیب، هنرپرور و دانشمندپرور است، اضافه نمود: این سرزمین مهد دانش، هنر و ادبیات کهن است که شما بخشی از آن را امشب مستقیم مشاهده می کنید یا در گویش این مردم می شنوید.

استاندار خراسان جنوبی با توصیف استان به عنوان قطعه ای از بهشت آسمانی در صفحه ایران تاکید نمود: قطعا مرکز نشینان با لمس کردن منطقه زیبای کویر از نزدیک و اثر گرما بخش آن لذت وافر خواهند برد.

مروج الشریعه ادامه داد: انسانیت و میراث کهن تاریخ در همه اقصی نقاط دل کویری می جوشد، لازم است از نزدیک استان را ببینید تا خود، شاهد مردمی صبور و مهربان دارای علم و ادب و عرفان باشید.

او با اشاره به اینکه خداوند نهایت نعمت را در شمال، جنوب، شرق و غرب استان به ودیعه گذاشته، اضافه نمود: معادن، سنگ معدن، سنگ های ساختمانی استان شهره خاص و عام جهانی گردیده و مرزها را درنوردیده است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: نعمت تابش خورشید در استان، استفاده از انرژی تجدید پذیر و پنل خورشیدی برای 10 هزار خانوار روستایی را فراهم نموده است.

مروج الشریعه ضمن اشاره به سه محصول راهبردی عناب، زرشک و زعفران یادآور شد: این محصولات برند استان گردیده و به همراه قروت بیرجندی ثبت جهانی گردیده اند. وی اضافه نمود: همچنین گل زیبای نرگس خوسف، معرف بزرگی برای خراسان جنوبی است و این استان دارای کلکسیون جامعی از نعمت های خدادادی برای توسعه و پیشرفت ایران زمین است.

او گفت: برگزاری شب های فرهنگی استان های کشور فرصت بزرگی را فراهم می نماید تا مردم پایتخت و سایر هموطنان با پتانسیل های گردشگری، میراث فرهنگی و آثار دیدنی استان ها آشنا شوند و این بطور قطع در توسعه کردشگری نقش مثبت و موثری خواهد داشت.

جذب گردشگر، دستاورد جشنواره چارسوق

حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم استقبال مردم از برنامه های شب فرهنگی خراسان جنوبی در تهران را کم نظیر دانست و ابراز امیدواری کرد: جذب گردشگر برای استان از دستاوردهای این جشنواره باشد.

او ادامه داد: جشنواره چارسوق با تدبیر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با همکاری شهرداری تهران و برج میلاد برنامه ریزی گردیده و فرصتی است تا استان ها بتوانند جاذبه های گردشگری، صنایع دستی و آثار فرهنگی و طبیعی شان را به استان ها دیگر معرفی نمایند.

رمضانی گفت: با توجه با اینکه هموطنانی که از سراسر کشور به پایتخت می آیند به برج میلاد هم سر می زنند، فرصت خوبی است که در خلال برگزاری جشنواره داشته هایمان را به سراسر کشور معرفی کنیم.

او بیان داشت: استقبال بسیار خوبی از شب فرهنگی استان گردیده و کوشش نموده ایم با نمایش فیلم، اجرای موسیقی های آیینی، برگزاری دو کارگاه در حاشیه جشنواره که در آن غذاهای سنتی و محلی و صنایع دستی استان به نمایش گذاشته گردیده است، استان را به خوبی معرفی کنیم.

محمد تاجیک مدیر جشنواره ملی چارسوق گفت: تمام کوشش جشنواره بر این است که فرصت های طلایی برای معرفی جاذبه های گردشگری استان های مختلف کشور ایجاد کند و استان ها به شیوه های مختلف در این جشنواره ظرفیت هایشان را در معرض نمایش مردم می گذارند.

او با اشاره به استقبال خوب مردم از این جشنواره، درباره دلیل نامگذاری جشنواره به نام چارسوق را چنین بیان نمود: چارسوق به معنی راسته بازار است و به همین دلیل در اینجا از حالت بازارچه ای استفاده نموده ایم تا یک فضای تهاتری درباره فرهنگ و اقوام مختلف شکل بگیرد و اقوام مختلف کشور بتوانند خودشان را معرفی نمایند. در این بازارچه تمام استان ها غرفه دارند مردم در این محیط با فرهنگ و تاریخ اقوام مختلف کشور آشنا می شوند.

در این جشنواره از دو چهره ماندگار و نام آور استان، پروفسور احمد کامیابی مسک پدر تئاتر ایران و دکتر رفیعی استاد بازنشسته طب اطفال دانشگاه تهران که 40 عنوان کتاب درباره استان شناسی خراسان جنوبی به رشته تحریر در آورده است تجلیل شد.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 192

به "استقبال مردم از معرفی فرهنگ و آیین خراسان جنوبی در جشنواره ملی چارسوق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال مردم از معرفی فرهنگ و آیین خراسان جنوبی در جشنواره ملی چارسوق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید