اشرف غنی: در مورد آزادی 400 زندانی دیگر طالبان لویه جرگه تصمیم بگیرد

به گزارش بانیما، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان فرمان آزادی 500 زندانی دیگر گروه طالبان که جدا از فهرست ارائه شده از سوی این گروه هستند را صادر کرد. غنی می گوید این زندانیان تا روز چهارم عید قربان آزاد می شوند.

اشرف غنی: در مورد آزادی 400 زندانی دیگر طالبان لویه جرگه تصمیم بگیرد

به گزارش خبرنگاران، اشرف غنی امروز (جمعه) در جریان سخنرانی اش به مناسبت عید قربان در ارگ ریاست جمهوری تاکید کرد که در میان این 500 زندانی که طی چند روز آینده آزاد می شوند ترکیب اقوام و ولایات در نظر گرفته شده که با آزادی آنان شمار مجموعی زندانیان آزاده شده به 5100 نفر می رسد.

رئیس جمهوری در ادامه اضافه کرد، تا به امروز از میان فهرست 5 هزار نفره طالبان 4600 نفر آنان آزاد شده اند اما در مورد آزادی 400 نفر دیگر آنان لویه جرگه باید تصمیم بگیرد.

او تاکید کرد که در میان این 400 نفر افرادی هستند که براساس قانون اساسی، رئیس جمهوری صلاحیت آزادی آنان را ندارد.

به گزارش بی.بی.سی غنی گفت: اما به معنی آن نیست که جواب منفی بدهیم. می خواهم در مدت کم به مردم مراجعه کرده از آن ها مشوره بخواهم. من صلاحیت آزادی آن ها را ندارم.

او تاکید کرد که برای فیصله در مورد آزادی این زندانیان به زودی لویه جرگه برگزار خواهد شد.

غنی شرح داد که این قدم به منظور برداشتن موانع سد راه مصاحبههای صلح برداشته می شود.

او همچنین از گروه طالبان خواست تا هرچه زودتر با تیم مذاکراتی دولت مصاحبه را آغاز کند. غنی تاکید کرد که در جریان مذاکرات در مورد آزادی زندانیان باقی مانده تصمیم گرفته خواهد شد.

رئیس جمهوری همچنین اضافه کرد: به نیروهای امنیتی دستور داده ام که تا حمله نکنند - اقدامی نکنند. بین دو عید در نتیجه خشونت هزاران نفر به شهادت رسیدند. اگر طالبان خواست مردم در مورد ادامه آتش بس را قبول می کردند، حالا این افراد زنده می بودند. بار دیگر از طالبان می خواهیم که این آتش بس دوام دار شود.

او از مردم خواست تا در روزهای عید قربان برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا رهکردهای بهداشتی را جدی بگیرند.

فرایند آزادی زندانیان گروه طالبان و دولت

رهایی پنج هزار زندانی طالبان در مقابل آزادی یک هزار زندانی دولت از نزد این گروه، بخشی از توافقنامه صلح آمریکا با طالبان است که به تاریخ دهم اسفند سال گذشته امضا شد.

پیش از این دولت افغانستان اعلام کرده بود که 592 زندانی گروه طالبان را به دلیل داشتن اتهام های سنگین رها نمی کند و از گروه طالبان خواسته است تا فهرست جدیدی از زندانیان خود را به دولت افغانستان بدهد.

اما گروه طالبان بر رهایی تمامی افرادی اصرار کرد که فهرست آن ها از قبل به دولت افغانستان داده شده است. این گروه تاکید کرده تا زمانی که تمامی زندانیان آن ها رها نشوند، مذاکرات بین الافغانی آغاز نمی شود و این موضوع ممکن است باعث ادامه جنگ شود.

پیشتر نیز سهیل شاهین، از سخنگویان دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر گفته بود در صورت رهایی همه زندانیانی که فهرست آنان به دولت داده شده، این گروه حاضر است بعد از عید قربان گفت وگوهای بین الافغانی را آغاز کند.

روز گذشته گروه طالبان نیز اعلام کرد که ظرف یک روز دیگر با آزادی 79 زندانی دولت، رهایی یک هزار زندانی را تکمیل می کند.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 11145

به "اشرف غنی: در مورد آزادی 400 زندانی دیگر طالبان لویه جرگه تصمیم بگیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشرف غنی: در مورد آزادی 400 زندانی دیگر طالبان لویه جرگه تصمیم بگیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید