تا خاتمه قرن بیشترین و کمترین افزایش دما را در کدام کشورها شاهدیم؟

به گزارش بانیما، پژوهشگر دانشگاه حکیم سبزواری در پژوهشی مشترک با محققانی از کشورهای کره، انگلیس، آمریکا، استرالیا، چین، برزیل، تایوان، سوئیس، اسپانیا و پرتغال، بار بهداشتی مرگ ومیر ناشی از افزایش دما در نتیجه تغییرات آب و هوایی در 28 کشور در سراسر دنیا(در 459 ایستگاه) را شبیه سازی کردند.

تا خاتمه قرن بیشترین و کمترین افزایش دما را در کدام کشورها شاهدیم؟

به گزارش خبرنگاران، فاطمه میوانه، دانشجوی دکتری رشته آب و هواشناسی شهری دانشگاه حکیم سبزواری در شرح این پژوهش گفت: در این تحقیق بار بهداشتی مرگ و میر ناشی از افزایش دما در نتیجه تغییرات آب و هوایی در 28 کشور در سراسر دنیا (در 459 ایستگاه) با استفاده از پنج مدل گردش عمومی جو تحت چهار سناریوی (RCP2.6, RCP4.5, RCP6.0 و RCP8.5) شبیه سازی شد.

وی اضافه نمود: همچنین در این مطالعه براساس داده های تاریخی افزایش دما تا سال 2099 شبیه سازی شد و نسبت خطر مرگ ومیر و ارتباط آن با دما با روش های آماری مدلسازی شدند.

میوانه با اشاره به اینکه نتایج مطالعه حاکی از آنست که بیشترین افزایش دما طی سال های 2010 تا 2099 در کانادا و فنلاند قابل وقوع است و کمترین افزایش دمایی در ایرلند و آرژانتین برآورد شده است، اظهار کرد: علاوه بر این، یافته های این پژوهش بیانگر آنست که به ازای هر 1 درجه سانتی گراد افزایش دما، تعداد مرگ و میر بیش از حد، در کشورهای گرمسیری افزایش می یابد. افزایش دما در این مناطق موجب تاثیر گذاری بر افراد آسیب پذیر و افزایش هزینه ها و بار بهداشتی در کشورها خواهد شد.

نتایج این پژوهش مشترک بین المللی در مقاله ای تحت عنوان: Perdicted temperature-increase -induced global health burden and its regional variability در مجله معتبر Environment International از انتشارات الزویر چاپ شده است. این مجله دارای IF: 7.943 بوده و جزو 10 مجله برتر در زمینه مربوطه است و دارای رتبه Q1 در نشریات علمی است.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، این مقاله به وسیله لینک https://doi.org/10.1016/j.envint.2019.105027 قابل دسترسی است.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 3916

به "تا خاتمه قرن بیشترین و کمترین افزایش دما را در کدام کشورها شاهدیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تا خاتمه قرن بیشترین و کمترین افزایش دما را در کدام کشورها شاهدیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید