تغییرات شناختی و متابولیکی مغز در بیماران مبتلا به صرع آنالیز شد

به گزارش بانیما، به گزارش خبرنگاران، دکتر لیلا سی منی مجری این طرح تحقیقاتی می گوید: صرع از شایع ترین بیماری های عصبی است که حدود نیم تا یک درصد از جمعیت دنیا به آن مبتلا هستند و حمله تشنجی سایکوژنیک بیست و پنج تا سی درصد افراد مراجعه کننده به مراکز تشنج را تشکیل می دهند.

تغییرات شناختی و متابولیکی مغز در بیماران مبتلا به صرع آنالیز شد

وی با بیان اینکه مانیتورینگ نوار مغزی 72 ساعت بهترین روش تشخیص برای این دو بیماری از هم به شمار می رود، اضافه نمود: تا به امروز محققان به آنالیز اختلات شناختی (توجه، حافظه، یادگیری) در این دو گروه از بیماران به صورت مجزا پرداخته اند که بعضی مطالعات از وجود اختلاف و بعضی دیگر بر فقدان آن دلالت دارد.

به گفته وی همچنین مطالعات تصویربرداری با تکنیک های مختلف اجرا شده است که تغییرات ساختاری و عملکردی در نواحی مختلف مغز بویژه در ناحیه پیشانی را نشان داده است.

مجری این طرح پژوهشی گفت: معمولا در این بیماران تشخیص دقیق بطور میانگین 7تا 8 سال بعد از آغاز بیماری صورت می گیرد و در این مدت بیمار داروهای ضد صرع مصرف می نماید.

وی اضافه نمود: تا به امروز، تغییرات متابولیکی (شیمیایی) مغز در بیماران با حملات تشنجی سایکوژنیک و ارتباط آن با اختلال شناختی در ناحیه پیشانی آنالیز نشده است و هدف از اجرای این پژوهش آنالیز این تغییرات و مقایسه آن با افراد مصروع و سالم می باشد تا راهکارهای لازم برای تشخیص زودهنگام این بیماران از صرع واقعی و درمان های توانبخشی شناختی این بیماران ارایه گردد.

صرع با فعالیت غیرطبیعی مغز ایجاد می گردد و تشنج ها ممکن است هر فرآیندی که مغز در آن دخیل است را تحت تاثیر قرار دهد. علائم و نشانه های تشنج می تواند شامل گیجی موقت، حملات خیره شدن، حرکات ناگهانی غیرقابل کنترل در بخش های از اعضای بدن ، از دست دادن هوشیاری یا توجه، علائم روانی مانند ترس و اضطراب باشد.

سی منی یادآور شد: در اجرای این طرح پژوهشی 40 بیمار با حملات صرع واقعی، 40 بیمار با حملات تشنجی سایکوژنیک و 40 فرد سالم مورد مطالعه قرار گرفتند که اختلال توجه و تمرکز، ریسک پذیری و حافظه کوتاه مدت در تمامی افراد سنجیده شد. سپس تمام افراد مطالعه تحت ام آر آی با استفاده از طیف نگاری تشدید مغناطیسی قرار گرفتند و نواحی پیشانی مغز آنان آنالیز شد.

وی گفت: نتایج بدست آمده نشان داد که گروه بیماران در ارزیابی های شناختی نمره کمتری را نسبت به گروه سالم به دست آوردند، همچنین اختلال در توجه و تمرکز و حافظه کوتاه مدت در گروه بیماران تشنجی سایکوژنیک بیشتر از بیماران مبتلا به صرع است.

این محقق با بیان اینکه تغییرات مواد متابولیک به صورت از دست دادن نورون نیز در ناحیه پیشانی و تالاموس گروه بیماران دیده شد که این میزان تغییرات با تعداد حملات بیماری، اختلال توجه و تمرکز، و حافظه کوتاه مدت بیماران ارتباط منفی داشت، گفت: این یافته ها می توانند در بیولوژی بیماری و درمان توانبخشی شناختی این بیماران حائز اهمیت باشد.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 10432

به "تغییرات شناختی و متابولیکی مغز در بیماران مبتلا به صرع آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات شناختی و متابولیکی مغز در بیماران مبتلا به صرع آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید