ثبت ملی 300 رشته بازی بومی در مرکزی

به گزارش بانیما، آوا صادق- اراک - خبرنگار:جشنواره های فرهنگی، بومی و محلی از گزینه های مهم و ارزشمند برای شناخت عمومی هویت، آیین ها و فرهنگ یک منطقه به شمار می رود که می تواند ظرفیت های آن منطقه را مورد کنکاش قرار دهد.

ثبت ملی 300 رشته بازی بومی در مرکزی

ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی روستایی که سرشار و غنی از آداب و رسوم، خرده فرهنگ ها و رفتارهای مناسب اجتماعی است، بیانگر و برگرفته از فرهنگ اصیل مردمان هر منطقه از خاک کشورمان است. بازی های بومی و محلی که ریشه در باورها و رفتارهای انسانی و معنوی دارد و نقش مهمی را در تربیت اجتماعی و فرهنگی افراد جامعه ایفا می کند باید از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد و احیا شود. بی شک اهمیت بازی های بومی و محلی و نقش تأثیرگذار آن در حفظ و بقای فرهنگ های هر منطقه و ایجاد نشاط و تحرکات فیزیکی غیرقابل انکار است و احیا و برگزاری آنها در قالب جشنواره های بومی و محلی علاوه بر ایفای این نقش مهم می تواند به توسعه صنعت گردشگری شهرها و روستاهای مختلف استان نیز کمک کند.

برپایی جشنواره های بومی و محلی و معرفی ظرفیت های روستایی و شهری بستری برای توسعه اقتصادی روستاها و شهرها و ایجاد اشتغال خرد است. بنابراین این گونه فعالیت ها ازسوی استانداری مورد حمایت قرار می گیرد. معرفی کامل و مناسب بازی های سنتی که ریشه درآیین و فرهنگ غنی کشور ما دارند یک وظیفه عمومی است که منجر به فراموش نشدن نسل جوان از این قبیل ورزش های کهن خواهد شد.

  • وضعیت جشنواره های فرهنگی و هنری

کارشناس حوزه فرهنگ و هنر در استان مرکزی می گوید: چند سالی است که برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری در شهرستان های استان از رونق افتاده و کمتر شاهد پویایی و تحرک در این زمینه بوده و هستیم. این در حالی است که برای آموزش، فرهنگ و هویت یک کشور مانند ایران که ریشه واصل دارد هر اندازه که سرمایه گذاری کنیم کم است و این سرمایه گذاری ها بازخورد مادی و معنوی بسکمک خواهد داشت. علیرضا عزیزی بیان می کند: برگزاری این جشنواره ها و همایش های استانی می تواند نقطه امیدی در این زمینه باشد که مسئولان فرهنگی استان باید نسبت به برگزاری آنها بیشتر تلاش کنند و حداقل مانند سال های گذشته نسبت به برگزاری آن اقدام کنند.

وی می افزاید: امیدواریم که این نوع جشنواره ها که می تواند به اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی کمک کند از سوی متولیان و مسئولان فرهنگی استان مورد توجه و استمرار قرار گیرد. این کارشناس حوزه فرهنگ و هنر به اهمیت برگزاری جشنواره های فرهنگی، هنری و بومی، محلی و تأثیر آن بر نگاه عموم مردم اشاره می کند و می گوید: توجه به آیین ها، هویت و داشته های یک اقلیم به همراه فضای گردشگری مناسب و مکان های طبیعی زیبا موقعیت مناسبی برای برگزاری جشنواره های مختلف مانند تئاتر خیابانی، مجسمه سازی، نقاشی دیواری، موسیقی و آیین ها و سنت ها یا خصوصیات منحصر به فرد یک منطقه است که باعث آشنایی بیشتر مردم و تغییر نگاه فرهنگی آنان به مباحث هنری و آیین های مخصوص آنها می شود.

عزیری ادامه می دهد: نگاه و توجه به داشته ها و فرهنگ ملی و مذهبی استان و کشورمان سبب می شود که به هویت خود افتخار کنیم و برای آن ارزش قائل شویم. قطعاً با حفظ و ترویج فرهنگ کهن کشورمان ورود فرهنگ های پوچ و بی اصل و ریشه را قطع خواهیم کرد. همچنین با برگزاری جشنواره های این چنینی می توانیم نسل جوان را نیز به این باور برسانیم که ما ایرانیان صاحب هویت و فرهنگ هستیم و نیازی به خرده فرهنگ های پوچ غربی نداریم.

وی تأکید می کند: البته برگزاری جشنواره های فرهنگی که با هویت و ریشه یک قوم و منطقه پیوند دارد باید کارشناسی و برنامه ریزی دقیقی داشته باشد تا به هدف آن لطمه وارد نشود. باید بدانیم جشنواره های این چنینی فقط یک نمای ظاهری و تشریفاتی نیستند و نباید مورد سوءاستفاده قرار گیرند. این کارشناس حوزه فرهنگ و هنر می افزاید: در صورت برنامه ریزی مناسب جشنواره های فرهنگی، ملی و هویتی به بستری برای جلوه نمایی آثار و داشته های فاخر ایرانی اسلامی و ایجاد حس برتر بین آحاد مردم به ویژه جوان ترها تبدیل می شود.

  • احیای سنت ها

رئیس اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی نیز با اشاره به این که دستیابی به زندگی سالم و به دور از آسیب های اجتماعی نیازمند بازگشت به سبک زندگی ایرانی، اسلامی، احیای سنت ها، آداب، رسوم و باورهای دینی و مذهبی است می گوید: بازی های بومی، محلی گنجینه ای تمام نشدنی از همه خصوصیات مانند آمادگی جسمانی، نشاط، شادابی و فرهنگ ناب ایرانی است. عابد حقدادی بیان می کند: حفظ آداب و رسوم بومی و محلی و ایجاد نشاط در بین مردم از خصوصیات برگزاری جشنواره بومی است. همچنین قانون پذیری، مسئولیت پذیری، تمرین هم افزایی و کار گروهی، احترام به حقوق دیگران، مدیریت رفتار و تمایل به رقابت، پیشرفت و برتری در وجود این بازی ها نهفته است.

وی با اشاره به این که راه اندازی دبیرخانه دائمی بازی های بومی محلی ظرفیت بسیار خوبی برای رونق و توسعه گردشگری در استان هاست می افزاید: احیای سنت ها، آیین ها، آداب و رسوم و توسعه گردشگری به واسطه معرفی جاذبه های محلی از جمله دستاوردهای برگزاری جشنواره های بومی محلی به شمار می رود که باید برای برگزاری آن در شهرها و روستاهای دارای ظرفیت برنامه ریزی هدفمند داشته باشیم. رئیس اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی با اشاره به این که بازی های بومی، محلی می تواند بین نسل گذشته و حال پیوند با ارزشی ایجاد کند اظهار می کند: ورزش های بومی و محلی بخشی از شناسنامه فرهنگی مناطق مختلف کشور به شمار می روند و به طور یقین با کمرنگ شدن این سنت و آیین های محلی، بخشی از فرهنگ و سنت این مناطق نیز از به فراموشی سپرده خواهد شد.

  • ورزش های روستایی شناسنامه دار شدند

رئیس هیأت ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی استان مرکزی نیز با اشاره به این که حدود 300 رشته ورزش های بومی و محلی در این استان شناسایی و به ثبت رسیده است می گوید: هر رشته ورزشی با داشتن شناسنامه، قوانین و مقررات، تعیین ابعاد زمین، تعداد بازیکنان و نحوه امتیازدهی آنان تعیین شده است. همچنین تعدادی از بازی های بومی و محلی استان نیز با گویش و زبان محلی شناخته شده هستند.

علی عشوری بیان می کند: از جمله بازی های بومی محلی شهرها و روستاهای مختلف استان می توان به چاله به چاله، خشت لنگه، قلعه بازی، از من داری، تنورگرم، کلاه برک، کمربندی بازی، هفت سنگ، کوشک ملق، شاه دزد بازی، خروش پران، قایم باشک، زوبازی، الک دولک، دست به چاله، دوغ دوغ، حموم گرمک و... اشاره کرد. وی با بیان این که جشنواره بازی های بومی و محلی بیشتر در آستانه فصل بهار و ایام نوروز مورد استقبال قرار می گیرد می افزاید: مسابقات درون استانی هفت سنگ در سطح استانی و کشوری برگزار می شود که مرکزی در این رشته جایگاه خوبی در کشور دارد.

  • بستری برای توسعه گردشگری روستایی

استاندار مرکزی برپایی جشنواره های بومی و محلی و معرفی ظرفیت های روستایی را بستری برای توسعه اقتصادی روستاها، ایجاد اشتغال خرد و روستایی و توسعه گردشگری می داند و می گوید: استانداری مرکزی از این گونه فعالیت هاکه نقش مهمی در احیای سنت ها، آیین ها و ایجاد شور و نشاط اجتماعی دارد حمایت می کند. سید علی آقازاده اظهار می کند: برگزاری این جشنواره ها می تواند به شناخت بیشتر مناطق استان و ظرفیت های موجود آن کمک کند و موجب توسعه اقتصادی آنها شود. وی ادامه می دهد: ورزش های سنتی، بومی و محلی آثار و مزیت های ورزشی و فوق العاده ای دارد و در ایجاد تحرک فیزیکی افراد و درس آموزی و سازگاری با نظام و محیط طبیعی و اجتماعی نقش بسزایی ایفا می کند. علاوه بر آن از نظر علایق فرهنگی، هنری و گرایش مردم مناطق مختلف استان بهترین عامل ایجاد سرگرمی های مفرح و سالم به شمار می رود که باید برای احیا و حفظ این ارزش ها برنامه ریزی شود.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 5050

به "ثبت ملی 300 رشته بازی بومی در مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی 300 رشته بازی بومی در مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید