خاموشی های گسترده در راه است، نظام تعرفه گذاری برق ضد عدالت

به گزارش بانیما، نوفرستی گفت: در حال حاضر هنوز به پیک مصرف نرسیده ایم اما اگر به رشد 5 تا 12 درصدی مصرف برسیم به طور قطع بحران های شدیدتر از خاموشی های سال 98 و 97 تکرار خواهد شد.

خاموشی های گسترده در راه است، نظام تعرفه گذاری برق ضد عدالت

جواد نوفرستی مدیرعامل انجمن جامعه ایمن و کارشناس انرژی در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خبرنگاران درباره شرایط مصرف برق در کشور گفت: طبق آخرین صحبتی که اقای اردکانیان وزیر نیرو و اقای رجبی مشهدی سخنگوی وزارت نیرو داشتند، در سال 1399 مصرف در پیک بار برخلاف سال 1398 که رشد مصرف یک درصد بود، افزایش زیادی خواهد داشت.

وی ادامه داد: طبق اعلام وزارت نیرو میانگین رشد مصرف سالانه حدود 5 درصد است که طبق ادعای وزارت نیرو این موضوع در سال 98 به دلیل اجرای طرح مدیریت مصرف کنترل شد و تنها یک درصد افزایش یافت. درحالیکه واقعیت به نظر چیز دیگری باشد زیرا در سال قبل بسکمک از واحدهای تولیدی تعطیل شده بودند و مصرف در بخش کارگاهی کاهش یافته بود که رشد اقتصادی منفی نیز این موضوع را تایید می کرد. به همین خاطر در سال 98 برخلاف سال 97 خاموشی ها کاهش قابل توجهی داشته است.

این کارشناس انرژی افزود: امسال با توجه به آمارها و شواهد پیش بینی می گردد که با رشد 12 درصدی در مصرف روبرو باشیم که این رشد در برخی استان ها در حدود 12 درصد و برخی دیگر پایین تر خواهد بود اما با توجه به پیش بینی ها، رشد مصرف حداقل همان 5 درصد افزایش خواهد داشت که در این صورت باید خودمان را برای خاموشی های گسترده آماده کنیم.

نوفرستی خاموش های سال 99 را شدیدتر از سال 97 دانست و گفت: در حال حاضر هنوز به پیک مصرف نرسیده ایم اما اگر به رشد 5 تا 12 درصدی مصرف برسیم به طور قطع بحران های شدیدتر از خاموشی های سال 98 و 97 تکرار خواهد شد. دلیل تکرار این موضوع نیز عدم انجام کارهای اساسی در حوزه تولید و مصرف است.

نوفرستی به ایرادات اساسی در حل مشکل تامین برق موردنیاز کشور اشاره کرد و گفت: افزایش مکرر تولید برای تامین مصرف داخلی مهمترین خطایی بوده که در زمینه تامین انرژی در کشور اجرا شده است زیرا به دلیل عدم اهمیت به مدیریت مصرف و بهبود راندمان، مکرر مصرف افزایش یافته است. این درحالی است که مدیریت مصرف به معنای صرفه جویی در بهترین منبع و ارزانترین تامین انرژی است.

این کارشناس انرژی افزایش صرف تولید توسط نیروگاه ها را روش نادرست برای جبران افزایش مصرف دانست و ادامه داد: یکی از مسائل تولید برق ارزان بودن نرخ خوراک گازی نیروگاه ها است که در حال حاضر نرخ هر مترمکعب خوراک گازی برای نیروگاه ها 5 تومان محاسبه می گردد که همین موجب بی اهمیتی افزایش راندمان در تولید و انتقال برق برای نیروگاه ها شده است. همین 5 تومان تنها برای داشتن حساب و کتاب بوده وگرنه درآمد زیادی برای دولت محسوب نمی گردد. در گذشته مشابه این مشکل در نرخ خوراک پتروشیمی ها وجود داشت که خوراک آن ها با تخفیف و یارانه محاسبه شده بود که همین سود مفتی را برای پتروشیمی ها ایجاد کرده بود. در یکی دو سال اخیر این تخفیف حذف شد ولی بازهم سوددهی پتروشیمی ها ادامه یافت.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن درباره اهمیت افزایش نرخ خوراک نیروگاه ها گفت: محاسبه نرخ خوراک نیروگاه ها به قیمت تمام شده گاز، یکی از تصمیماتی است که باید برای افزایش راندمان نیروگاه ها اجرایی گردد زیرا این موضوع سود مفت نیروگاه ها را از بین می برد و آن ها را مجبور می کند تا راندمان خود را افزایش دهند. گاز ارزان یارانه پنهانی است که تا به امروز به تولید کننده پرداخت می شده اما در واقع باید به مصرف کننده نهایی پرداخت گردد و به عنوان تخفیف در هزینه برق مصرف کننده لحاظ گردد.

نوفرستی واقعی کردن نرخ خوراک نیروگاه ها و نرخ برق مصرفی را راهی برای توسعه صادرات برق توسط نیروگاه ها دانست و تاکید کرد: درحال حاضر بخش عمده تولید برق کشور بر عهده بخش غیر دولتی است که دولت اگر همزمان با واقعی کردن نرخ برق، صادرات برق را به عهده خود نیروگاه ها بگذارد قطعا آن ها توانایی افزایش راندمان و صادرات خواهند داشت و همین موجب افزایش سود نیروگاه ها خواهد شد.

این کارشناس انرژی هزینه های کاهش اتلاف در شبکه انتقال برق را بسیار زیاد بیان نمود و گفت: پروژه اصلاح شبکه انتقال برق کشور یک پروژه ملی و بزرگ است که باید هزینه زیادی را وزارت نیرو صرف این موضوع کند. این درحالی است که توانیر حدود 30 تا 40 هزار میلیاردتومان به بخش خصوصی بدهکار است. در حال حاضر نرخی که مصرف کننده برای برق مصرفی پرداخت می کند نیمی از هزینه واقعی برق است و با توجه به کمبود بودجه وزارت نیرو، بدهکاری این وزارت خانه درحال سنگین تر شدن است.

نظام تعرفه گذاری برق ضد عدالت است

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار تعرفه ها، خاطر نشان کرد: لازم است از نقطه ای اصلاح ساختارها را آغاز کنیم این به معنای افزایش تعرفه ها نیست. درحال حاضر 70 درصد مشترکان برق زیر الگوی مصرف، مصرف می کنند. در مناطق غیرگرمسیر این موضوع کمتر از 300 کیلو وات در ساعت است. قدم اول اصلاح، حفظ تعرفه های 70 درصد مشترکان است که زیر الگوی مصرف هستند اما لازم است که تعرفه 20 تا 30 درصد مشترکانی که مازاد بر الگوی مصرف، مصرف می کنند تصاعدی افزایش یابد. به این مدل روش پلکانی یاIBT می گویند که در دنیا نیز اجرا می گردد و می تواند به توزیع عادلانه یارانه انرژی کمک کند.

نوفرستی در خاتمه خاطر نشان کرد: در حال حاضر نظام تعرفه گذاری برق ضد عدالت است و به شدت پله های مصرفی بالاتر را به افزایش مصرف تشویق می کند. همچنین از سوی دیگر این نظام تعرفه گذاری موجب شده تا اقشار پرمصرف بیش از سایر اقشار از یارانه های پنهان در حوزه برق بهره مند شوند.

4141

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 10217

به "خاموشی های گسترده در راه است، نظام تعرفه گذاری برق ضد عدالت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاموشی های گسترده در راه است، نظام تعرفه گذاری برق ضد عدالت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید