خبرنگاران فعالیت 11 مدرسه طیف اوتیسم در خراسان رضوی

به گزارش بانیما، مشهد- خبرنگاران- هم اکنون 11 مدرسه برای آموزش بچه ها مبتلا به اوتیسم یا درخودماندگی در استان خراسان رضوی فعال است.

خبرنگاران فعالیت 11 مدرسه طیف اوتیسم در خراسان رضوی

مدیر عامل انجمن اوتیسم خراسان رضوی روز پنجشنبه به مناسبت روز جهانی آگاهی از اوتیسم به خبرنگار خبرنگاران گفت: این مدارس در شهرستان های مشهد، نیشابور، سبزوار، قوچان، تربت حیدریه و تربت جام این استان دایر است.

آرزو حیدریان افزود: 2 مدرسه اوتیسم در شهرستان های تربت جام و تربت حیدریه با کمک های مادی و معنوی شورای مشارکت های مجمع زنان خیرین سلامت خراسان رضوی راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: بچه ها مبتلا به اوتیسم باید در هفته چندین ساعت آموزش ببینند که این آموزش ها شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و اصلاح رفتار یا رفتاردرمانی است.

وی گفت: هم اکنون 310 بیمار مبتلا به اوتیسم در خراسان رضوی از خدمات و حمایت های این انجمن برخوردارند که بیش از 290 نفر آنان دانش آموز در حال تحصیل هستند.

حیدریان افزود: سن مبتلایان به اوتیسم در این استان از سنین کودکی تا حدود 25 سالگی است که بیشتر آنان دانش آموز هستند.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی آگاهی از اوتیسم با عنوان گذر از کودکی به بزرگسالی ادامه داد: در پیام دبیرکل سازمان ملل به مناسبت این روز آمده است، افراد مبتلا به اوتیسم هنوز با موانع گوناگون در دستیابی به حقوق و آزادی های بنیادین خویش روبرو هستند و اغلب به آموزش، اشتغال و حمایت لازم برای تصمیم گیری مستقل در زندگی دسترسی ندارند.

وی گفت: هدف از تشکیل انجمن اوتیسم خراسان رضوی، پرداختن به نیازهای واقعی این قشر است و این انجمن سعی کرده است در مقوله هایی مانند حمایت از بیماران در حوزه های درمانی، آموزش و حرفه آموزی منجر به اشتغال و ایجاد نشاط اجتماعی برای خانواده ها فعالیت گسترده داشته باشد.

حیدریان هزینه بسیار درمان و آموزش بچه ها مبتلا به اوتیسم را از چالش ها و مسائل خانواده های آنان دانست و افزود: تلاش این انجمن کمک به رفع این مسائل است.

اوتیسم یا درخودماندگی، اختلال در رشد از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی تعیین می شود.

علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می کند و علّت اصلی آن هنوز ناشناخته است.

این اختلال در پسران شایع تر از دختران است. شرایط اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد.

این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تأثیر می گذارد. بچه ها و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت های مربوط به بازی مشکل دارند.

طبق آمار جهانی از هر 54 تولد در سال 2020 یک کودک مبتلا به اوتیسم متولد می شود در حالی که در سال 2019 از هر 59 تولد در جهان یک نفر اوتیسم گزارش شده بود.

کارشناسان، زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس را در سیر صعودی ابتلا به این بیماری دخیل می دانند.

دوم آوریل برابر با 14 فروردین ماه امسال روز جهانی آگاهی از اوتیسم نامگذاری شده است.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: ایرنا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 8552

به "خبرنگاران فعالیت 11 مدرسه طیف اوتیسم در خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فعالیت 11 مدرسه طیف اوتیسم در خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید