دادگاه شبکه عظیم فساد مالی در مشهد ، جزئیات ماجرای هلدینگ آفتاب

به گزارش بانیما، نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات 15 متهم پرونده موسوم به هلدینگ آفتاب با حضور متهمان و وکلای مدافع آنها، نمایندگان سازمان ها و اداره ها و جمعی از شاکیان و وکلای آنها در مشهد برگزار و اتهامات متهم ردیف اول پرونده تشریح شد.

دادگاه شبکه عظیم فساد مالی در مشهد ، جزئیات ماجرای هلدینگ آفتاب

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، این جلسه روز یکشنبه 5 مرداد به ریاست قاضی سید هادی منصوری و در قالب شعبه ویژه رسیدگی به پرونده اخلال گران و مفسدان در نظام مالی کشور مستقر در مشهد برگزار گردید.

قاضی منصوری در ابتدای جلسه با اشاره به نحوه تشکیل پرونده و قرائت اسامی متهمان اضافه نمود: پرونده دارای 15 متهم، بیش از 6 هزار برگ و سند در قالب بیش از 40 جلد است.

در ادامه جلسه نماینده دادستان مشهد ضمن قرائت کیفرخواست متهمان گفت: متهم ردیف اول امیررضا ثابت، با تشکیل یک شبکه عظیم به انجام اقدامات غیرقانونی از جمله جعل مهر مراکز آموزش عالی و صدور مدارک جعلی اقدام نموده است.

غرابادیان اضافه نمود: اخلال در نظام مالی کشور، تشکیل شبکه کلاهبرداری و فرار مالیاتی از جمله اتهامات متهم است.

وی ادامه داد: متهم ردیف اول اوایل سال 1380 در موسسه ای تحت عنوان پیک آفتاب فعالیت خود را در زمینه تبلیغات شروع و در سال 1388 موسسه ای به نام فرهنگ و هنر آفتاب درحوزه برگزاری همایش ها و نمایشگاه ها تاسیس کرد.

نماینده دادستان مشهد گفت: امیررضا ثابت در راستای فعالیت های خود با اقدامات پوششی به وسیله موسسات دیگری مانند موسسه غیرتجاری فرهنگ و هنر آبنوس، شرکت آفتاب فرهنگ و هنر سامان و موسسه سلام خبرنگاران عمل می نموده است.

غرابادیان اضافه نمود: متهم ردیف اول از چهار طریق جعل مدارک موسسات علمی آموزشی داخلی، ارائه مدرک از سوی موسسات جعلی و کاغذی، ارائه مدرک از سوی موسسات و دانشگاه های جعلی خارجی و جعل مدارک صلاحیت شغلی فعالیت می نموده است.

او افزود: انعقاد قرارداد با موسسات و مراکز آموزش عالی و دستیابی به آخرین نمونه گواهینامه ها، مهرها و نمونه امضاها از جمله شیوه های به کارگرفته شده توسط متهم است و متهمان با اقدامات شبکه ای ضمن کلاهبرداری، به ساحت علمی کشور صدمه زده و موجب اخلال در نظام مالی شده اند.

در ادامه این جلسه دادیار حوزه پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب دادستانی مشهد نیز به درخواست رییس جلسه به تشریح اقدامات معاونت پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد پرداخت و اضافه نمود: با حمایت های ریاست کل دادگستری استان خراسان رضوی و دادستان مشهد شاهد یک اتفاق خوب در این میان هستیم و این نخستین پرونده از این نوع است که دارای پیوست پیشگیرانه بوده و به همین دلیل اقدامات بسیار ارزشمندی به انجام رسیده است.

فرزاد بهشتی اضافه نمود: اقدامات موسسات فعال در این حوزه رصد شده است و با هرگونه تخلف و قانون شکنی که نتیجه آن هتک صندلی علم و دانش در جامعه باشد برخورد خواهد شد.

در ادامه به درخواست رییس جلسه، نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری، نماینده وزارت آموزش عالی، کارشناس مسوول هیات نظارت و ارزیابی آموزش عالی خراسان رضوی و نماینده اداره کل بازرسی خراسان رضوی در صندلی قرار گرفتند و به تشریح اقدامات خلاف قانون متهم ردیف اول پرداختند.

نماینده سازمان امور مالیاتی در این جلسه گفت: با اقدامات متهم حدود 900 میلیارد ریال به بیت المال صدمه وارد شده است.

نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز اظهار کرد:گزارش تخلفات متعدد این موسسه پس از طرح و رسیدگی در نهاد ذیصلاح منجر به لغو مجوز موسسه شد اما پس از لغو مجوز موسسه متاسفانه متهم ردیف اول به تخلفات خود به شیوه های مختلف ادامه داده است.به گزارش ایرنا ادامه این دادگاه به صبح فردا موکول شد.

بنابراین گزارش، براساس کیفرخواست صادر شده توسط دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی، مشارکت در کلاهبرداری شبکه ای، اخلال در نظام مالی به وسیله فرار مالیاتی، پول شویی، مشارکت در جعل مدارک تحصیلی دانشگاه های خارجی و مؤسسات آموزش عالی، جعل مهر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مهر تأییده مدارک وزارت مزبور، نشر اکاذیب رایانه ای، جعل مهر و علامت شرکت شاکی خصوصی و مشارکت در جعل رایانه ای 99 سایت، از اتهامات مطرح شده در این پرونده است.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 11016

به "دادگاه شبکه عظیم فساد مالی در مشهد ، جزئیات ماجرای هلدینگ آفتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دادگاه شبکه عظیم فساد مالی در مشهد ، جزئیات ماجرای هلدینگ آفتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید