رنج گلمانی ها از مهرنشینی

به گزارش بانیما، مریم عزیزی - ارومیه - خبرنگار:سال ها پیش کلنگ ساخت مسکن مهر شهرک گلمان در 15 کیلومتری ارومیه بر زمین زده شد و هم مردم برای ثبت نام صف کشیدند تا با کمترین هزینه، مالک بهترین امکانات باشند.

رنج گلمانی ها از مهرنشینی

همان زمان زمین مسکن مهر هم از سوی مسئولان وقت به تعاونی ها تحویل داده شد اما پس از مدتی عنوان شد افراد حاضر در این تعاونی ها هیچ تخصصی در خانه سازی نداشته اند و مسئولیت ساختن صدها خانه را به عهده گرفته اند. چند سال پس از آغاز ساخت این شهرک، برخی اعضای شورای شهر ارومیه به مکان یابی نادرست این پروژه اعتراض و عنوان کردند هیچ فکر اساسی ای برای تامین زیرساخت ها و شریان های حیاتی شهری از جمله آب، فاضلاب، گاز، برق و مخابرات نشده است. حاصل چنین اقدامات و تصمیمات نادرستی امروز دردی است که متقاضیان مسکن مهر بر دوش می کشند و با وجود پیگیری های فراوان، هیچ مسئولی پاسخگوی این مسائل نیست.

  • مسکن مهر گلمان مثل شهرک پردیس

در فاصله ارومیه تا شهرک گلمان، شهرک تعاونی های یازده گانه پردیس وجود دارد که 25 سال از ساخت صدها واحد مسکونی در آن می گذرد، اما نبود امکانات در این شهرک زندگی را بر اهالی آن سخت کرده است و حالا پس از شهرک پردیس، شهرک گلمان هم به محلی مسکونی با مسائل زیاد برایمردم ارومیه تبدیل شده است.

در حال حاضر، تعداد زیادی از واحدهای آپارتمانی مسکن مهر شهرک گلمان به حال خود رها شده اند که مسئولان پیمانکاران را مقصر می دانند، اما به تاکید بسیاری از صاحبان این واحدهای نیمه کاره هیچ نظارتی در این زمینه طی سال های اخیر وجود نداشته و اکنون با چنین شرایط اسفناکی در شهرک روبرو هستند، آن هم در حالی که نه مسکن و شهرسازی پاسخگوی مردم است و نه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی، بلکه هر یک تقصیر طولانی شدن پروژه احداث و خیانت پیمانکاران را متوجه دیگری می دانند و از عمل به مسئولیت خود شانه خالی می کنند تا مردم با انتقاد از مسئولان عنوان کنند که حتی زمان آخرین بازدید آنها از شهرک گلمان را فراموش کرده اند. مردم به سکونت در این منطقه ادامه می دهند، اما از درمانگاه، بانک، پمپ بنزین، پمپ گاز و مرکز آمبولانس محرومند و بوی بد فاضلاب هم زندگی روزانه شان را مختل کرده است.

  • مسئولان صدای اهالی مسکن مهر را نمی شنوند

یکی از ساکنان مسکن گلمان به خبرنگاران می گوید: بارها به وضعیت نامناسب شهرک اعتراض کرده ایم، اما نه صدایمان به جایی می رسد و نه کسی به ما توجه می کند. علی اسدی ادامه می دهد: من کارگرم و امروز حتی نمی توانم خانه ای دیگر اجاره کنم تا خانواده ام از چنین وضعیتی نجات پیدا کنند. با توجه به اوضاع مالی فعلی، حتی درآمد کافی برای گذران زندگی هم نداریم و تنها امیدمان برای داشتن سرپناه و خلاصی از مستاجری مسکن مهر بود. اما نه تنها خانه ای که تحویل گرفته ایم شرایط مناسبی ندارد، که مهندس پروژه هم به عناوین مختلف از ما پول می خواهد و هیچ خدماتی ارائه نمی دهد.

وی با اشاره به وضعیت جسمی خود بیان می کند: من 63 سال دارم و در طبقه سوم زندگی می کنم. سال اول که واحد را تحویل گرفتیم، از ما پول آسانسور دریافت کردند، اما هنوز پس از گذشت چند سال این وعده تحقق نیافته است. با این شرایط مجبورم از پله ها رفت و آمد کنم. این شهروند به نحوه نظارت و حضور مسئولان در شهرک اعتراض می کند و می گوید: ما افراد کم درآمد و بی بضاعت جامعه هستیم که نه ادارات را می شناسیم و نه مسئولان به حرف ما گوش می کنند. در طول این مدت هم به ندرت پیش آمده مسئولی برای بازدید به شهرک بیاید و وضعیت را از نزدیک ببیند.

  • نگرانی مردم از قسط بندی قبل از تحویل واحدهای آپارتمانی

یکی از متقاضیان مسکن مهر گلمان که پس از گذشت چندین سال هنوز واحد خود را تحویل نگرفته است، می گوید: زمان ثبت نام به ما وعده دادند نهایت 2 سال برای تحویل مسکن زمان خواهد برد، اما اکنون نزدیک به 8 سال است که واحد ما را تحویل نداده اند. قبلا شرکت سازنده پاسخگو بود و هر بار یک وعده می داد، اما اکنون حتی مهندس پروژه هم به تلفن های ما جواب نمی دهد و آن را به حال خود رها کرده است.

محمود حسینی با اشاره به قسط بندی واحدها بیان می کند: مدت ها پیش، پیمانکاران پول نقد و 45 میلیون وام دریافت کرده اند تا واحدها را تکمیل کنند و به متقاضیان تحویل دهند، اما این کار انجام نشد و آپارتمان ها در مرحله اسکلت بندی به حال خود رها شده است. اکنون بانک از ما می خواهد برای قسط بندی همین واحدهای ناتمام اقدام کنیم که مبلغ آن ماهانه 480 هزار تومان است.

وی می افزاید: برای من که درآمد متوسطی دارم و باید اجاره مسکن در شهر و هزینه های زندگی را هم پرداخت کنم، اضافه شدن این اقساط بسیار سخت است. مسئولان باید پاسخگو باشند که طبق کدام قانون، باید اقساط واحدی را که حتی امکان چادر زدن در آن را نداریم پرداخت کنیم. این متقاضی بیان می کند: مدتی پیش به ما گفته شد اگر مایل هستیم واحدهایمان را تحویل بگیریم و خودمان آن را تکمیل کنیم. این انصاف نیست، وام و پول نقد را پیمانکاران دریافت کرده اند و واحد ناتمام به ما تحویل می دهند تا خودمان تکمیلش کنیم. چنین توان مالی ای برای من و دیگر متقاضیان این واحدها وجود ندارد و اگر چنین مبلغی داشتیم، قطعا اینجا را برای زندگی انتخاب نمی کردیم.

  • مسکن مهر به حال خود رها شده است

یکی دیگر از ساکنان مسکن مهر گلمان می گوید: ما حتی ورودی مستقل و استانداردی نداریم و ورودی شهرک یک خیابان 6 متری است و اصلا زیبا نیست. فاطمه عظیمی بیان می کند: در اطراف شهرک هیچ حصاری وجود ندارد و این باعث شده اینجا به جولانگاه حیوانات وحشی تبدیل شود و همه ما از این مساله نگران هستیم. حیوانات وحشی آزادانه در کوچه و خیابان های این شهرک جولان می دهند و اگر شبی کودکی در این شهرک از خانه بیرون برود، حتما مورد حمله این حیوانات قرار می گیرد. وی ادامه می دهد: از سوی دیگر، شهرک و حتی جاده به حال خود رها شده اند. نبود چراغ و نور کافی باعث شده ده ها تصادف در جاده اتفاق بیفتد و هیچ توجهی به رفع این مسائل نمی شود، در داخل شهرک هم برخی از کوچه ها و خیابان ها همین شرایط را دارند.

  • خانه های بی کیفیت گلمان

منیژه قربانی ساکن یکی از واحدهای این شهرک، درباره کیفیت منازل مسکن مهر شهرک گلمان ارومیه می گوید: تمام دیوارها از کنف ساخته شده اند و به راحتی می شود از یک واحد با فردی که در واحدی دیگر حضور دارد گفت وگو کرد. وضعیت این دیوارها به حدی اسفناک است که هنگام استفاده از سرویس بهداشتی و حمام در طبقات بالا سقف طبقه پایین چکه می کند. وی ادامه می دهد: زمانی که ثبت نام کردیم، قرار بود کلیه امکانات واحد مسکونی در آن قرار بگیرد، اما بدعهدی پیمانکار تا حدی ادامه داشت که نصب پکیج و کابینت هم که جزو مسئولیت های خودشان بود انجام ندادند و خودمان با هزینه شخصی اقدام به کار کردیم. این شهروند می افزاید: با وجود پرداخت این حجم از هزینه ها هنوز هم برای آسفالت و آب و برق از ما پول می خواهند. بسیاری افرادی در این شهرک ساکن هستند که درآمد بسیار اندکی دارند. آنها چقدر می توانند این مبالغ را پرداخت کنند.

  • شهرداری گلمان؛ پاسخگوی مسائل مردم

مدیر شهرداری منطقه شهرک گلمان ارومیه در پاسخگویی به مسائل مطرح شده از سوی ساکنان و مالکان این شهرک اظهار می کند: بیشتر مسائل این منطقه مربوط به پیمانکاران است و شهرداری تا 80 درصد توانسته است به وظایف خود عمل کند، اما چون مردم به وظایف شهرداری اشراف ندارند و از سوی دیگر، اداره ما تنها نهاد مستقر در این شهرک است، مردم مسائل خود را به ما ارجاع می دهند و تقاضای پیگیری دارند.

تهمینه بلندرفتار ادامه می دهد: اهالی این شهرک قبل از اتمام تمامی مراحل ساخت در منازل خود ساکن شده اند و توقع وجود تمامی امکانات را دارند. در نقطه مقابل نیز با توجه به این که 8 سال از آغاز به کار این طرح می گذرد، اکنون قیمت مصالح بالا رفته است و پیمانکاران طلب هزینه بیشتری دارند تا ساخت این واحدهای مسکونی این پروژه و سایر خدمات از جمله آسفالت ریزی و محوطه سازی را تکمیل کنند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نمی توان تمام مسائل را به گردن پیمانکاران انداخت، چراکه اگر مسئله ای وجود داشت، ناظران نباید اجازه ادامه ساخت را می دادند. پس تنها متهم مسائل موجود پیمانکاران نیستند.

وی بیان می کند: خدمات در قبال دریافت هزینه انجام می شود و با توجه به این که از ساکنان مساکن مهر هیچ عوارضی دریافت نمی شود، مردم نباید انتظار خدمات رسانی به این منطقه را در مقایسه با سایر مناطق داخل شهر داشته باشند. مردم باید عدالت را رعایت کنند، چراکه آنها عوارضی پرداخت نمی کنند و تخفیف های زیادی بابت هزینه آب و برق شامل حال ساکنان طرح مسکن مهر است. مدیر شهرداری منطقه شهرک گلمان درباره نبود حفاظ در اطراف این شهرک می گوید: مگر اینجا قلعه است که اطرافش حفاظ گذاشته شود؟ از اینها گذشته، مگر وقتی داخل شهر منزلی خریداری می کنید، از شهرداری انتظار حفاظ کشی دور منزل خود را دارید؟ در بیشتر موارد خود مردم باید دست به کار شوند.

بلندرفتار با بیان این که جانمایی این شهرک درست نیست و به دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه و نزدیک بودن این شهرک به دریاچه، مکانیک خاک این منطقه درست نیست می افزاید: این شهرک فاصله زیادی با شهر دارد، اما از لحاظ حمل و نقل هیچ مسئله ای وجود ندارد، چراکه بیشتر افراد خودرو شخصی دارند و از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمی کنند. تعداد کمی از افراد که اتومبیل شخصی ندارند نیز با اتوبوس های شهرک که هر 15 دقیقه یک بار از این منطقه عبور می کند، رفت و آمد می کنند و به همین دلیل است که رانندگان تاکسی رغبتی به وجود خط تاکسی در این منطقه ندارند.

این مسئول تاکید می کند: در مورد شهرک گلمان نمی توان گفت خانه از پای بست ویران است، چراکه ویران نیست و مسائل موجود به دلیل اشتباه در جانمایی به وجود آمده است. توجه داشته باشید که این منطقه قبلا بیابان بود و هیچ زیرساختی در آن وجود نداشت. پس نمی توان انتظار فراهم شدن تمام خدمات به همین زودی را داشت.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 4414

به "رنج گلمانی ها از مهرنشینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنج گلمانی ها از مهرنشینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید