سفید و خاکستری کشتی ایران در قهرمانی آسیا

به گزارش بانیما، هر چند تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران با نمایش خوب خود عنوان قهرمانی قاره کهن را از آن خود کردند، اما در بعضی اوزان نیز شاهد نمایش نه چندان درخشان چهره های نامدار بودیم.

سفید و خاکستری کشتی ایران در قهرمانی آسیا

به گزارش خبرنگاران، تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران بار دیگر عنوان نخست آسیا را از آن خود کردند که در این میان هر چند تعداد مدال های طلای آزادکاران بیشتر بود اما قهرمانی کشتی فرنگی با توجه به حضور چهره های عنوان دار دنیا و المپیک در این رقابت ها با سختی بیشتری همراه بود.

قهرمانی کشتی آزاد ایران با 7 مدال طلا هر چند رکورد در تاریخ کشتی ایران نبود اما در شرایطی که ورزش ایران حال و روز خوبی ندارد، این قهرمانی بازتاب فراوانی داشت تاجاییکه رهبر انقلاب و رییس جمهور نیز پیغام تبریک صادر کردند.

بازگشت رضا یزدانی

اما مهمترین اتفاق خوشایند در کنار این قهرمانی بازگشت خوب رضا یزدانی با کسب سومین مدال طلای آسیا پس از 2 سال دوری از میادین رسمی بود. یزدانی پس از نمایش قابل قبول در جام دان کلوف، این بار نیز بر سکوی نخست آسیا ایستاد. هر چند قهرمانی در آسیا ارزش آنچنانی برای یزدانی ندارد اما بطور قطع می تواند باعث افزایش انگیزه او در راه رقابت های دنیای و المپیک باشد ضمن اینکه یزدانی کاملاً متوجه است که در مسابقات دنیای وضعیت با مسابقات آسیایی بسیار متفاوت است و باید آمادگی اش را بسیار بیشتر کند.

طلسم شکنی اطری

رضا اطری نیز در سبک وزن بالاخره مدال طلا گرفت. اطری علی رغم تجربه سال ها حضور در تیم های ملی همیشه در کسب نتیجه مطلوب ناکام بود اما با آمدن غلامرضا محمدی این بار توانست مدال طلای آسیا را در حضور بعضی چهره های نامدار بگیرد و طلسم ناکامی ها را بشکند. قطعاً از این پس انگیزه اطری چند برابر خواهد شد تا به سکوهای دنیای نیز فکر کند.

نخودی نمره قبولی گرفت/ ‬ بازگشت پیروز احسانپور

از دیگر نکات مثبت کشتی آزاد ایران اعزام محمد نخودی نوجوان به این رقابت ها بود. نخودی چند ماه پیش برای تیم ملی نوجوانان در رقابت های دنیای کشتی گرفت اما در رسیدن به مدال ناکام بود، با این وجود مورد اعتماد کادر فنی نهاده شد و مدال با ارزش برنز بزرگسالان آسیا را بر گردن آویخت. نخودی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد اما با کسب این مدال نشان داد می تواند در وزن 74 کیلوگرم به چهره ای قابل اتکا برای سال های آینده تبدیل گردد، آن هم در وزنی که کشتی ایران ضعف دارد.

نکته مثبت دیگر در تیم ملی کشتی آزاد ظهور دوباره بهنام احسانپور پس از مدتها افت بود. احسان پور نیز پس از حضور در وزن 65 کیلوگرم بار دیگر به وزن 61 کیلوگرم بازگشت و مدال طلای دو سال قبل خود را تکرار کرد. احسانپور هر چند کیلوهای زیادی کم می نماید اما اگر بتواند به تدریج و نه شب مسابقه کاهش وزن داشته باشد، می تواند در 61 کیلوگرم مهره قابل اتکایی داشته باشد. البته محمدباقر یخکشی سال قبل به عنوان پنجم این وزن رسید اما مدت زیادی است که مسابقه نداده و خبری از وضعیت او در دسترس نیست.

کسب مدال برنز وزن 65 کیلوگرم توسط پیمان بیابانی نیز که مدت ها دچار بعضی حواشی شده بود می تواند زمینه را برای ادامه پیروزیت های این کشتی گیر فراهم کند. بیابانی در دیدار مقابل باجرانگ هندی و نفر دوم دنیا 6 بر صفر مغلوب شد و نتوانست راهی فینال گردد. 65 کیلوگرم نیز یکی از اوزانی است که کشتی ایران به شدت با کمبود روبرو است.

بهمن تیموری جای پای خود را محکم کرد

بهمن تیموری نیز در ادامه روند رو به جلوی خود و پس از قهرمانی در جام تختی، اینبار در آسیا به قهرمانی رسید و مدال برنز دو سال پیش خود را به مدال طلا تبدیل کرد تا در وزن 79 کیلوگرم خود را به عنوان مدعی اصلی دوبنده تیم ملی مطرح کند.

یونس امامی نیز در دومین تجربه آسیایی پس از پنجمی سال قبل، اینبار به مدال برنز وزن 70 کیلوگرم رسید هر چند توانایی این کشتی گیر بیش از این هاست.

یدالله محبی در سنگین وزن نیز باز هم به طلای آسیا رسید تا با توجه به حضور پرویز هادی در این وزن، خیال کادر فنی را بیش از پیش آسوده کند.

نتیجه فرنگی بسیار بهتر از سال قبل

اما تیم ملی کشتی فرنگی ایران با اختلاف 2 امتیازی توانست عنوان قهرمانی را از ازبکستان بگیرد و بر سکوی نخست آسیا بایستد.

معین قهرمان آسیا به آخرین کشتی این رقابت ها کشیده شد، جایی که کشتی گیر ازبک نتوانست بر حریف خود غلبه کند تا ایران با 4 طلا و 3 برنز عنوان قهرمانی تیمی را از آن خود کند و تیم ملی با آمدن محمد بنا عنوانی به مراتب بهتر از سال گذشته را بدست بیاورد. سال قبل تیم فرنگی با راهنمایی علی اشکانی 2 طلا و یک نقره در 10 وزن گرفت که اصلاً نتیجه خوبی نبود اما سال جاری تیم ملی فرنگی با کادر فنی جدید در آسیا رشد قابل توجهی داشت.

بازگشت خوب سعید عبدولی

بازگشت خوب سعید عبدولی با کسب مدال طلای آسیا در کنار مدال های طلای محمدرضا گرایی، حسین نوری و امیر قاسمی منجزی از اتفاقات شیرین کشتی فرنگی ایران در رقابت های قهرمانی آسیا بود تا تیم ملی ایران در نهایت با قهرمانی آسیا با انگیزه و امید بیشتری در راه کسب پیروزیت در رقابت های دنیای به کار خود ادامه دهد.

سعید عبدولی که همیشه با مربیان قبلی تیم ملی دچار اختلاف نظر بود و در اردوهای تیم ملی شرکت نمی کرد، با بازگشت محمد بنا به یک کشتی گیر مطیع تبدیل شده و در واقع تنها محمد بنا است که می تواند سعید عبدولی را مجاب به ماندن در اردوها کند تا از او یک کشتی گیر آماده بسازد. عبدولی هم وقتی که آماده باشد، بدون شک یک مهره خطرناک برای مدعیان دنیای خواهد بود.

تکرار طلا توسط نوری و حرکت رو به جلوی محمدرضا گرایی

محمدرضا گرایی برادر کوچک تر محمد علی گرایی به روند رو به رشد خود ادامه داد و با قهرمانی در وزن 72 کیلوگرم آسیا نشان داد چشم به سکوهای مهمتری دارد. همچنین حسین نوری مدال طلای سال قبل خود در آسیا را تکرار کرد تا نشان دهد روند با ثباتی دارد و می تواند یک مهره مطمئن برای وزن 87 کیلوگرم تیم ملی در مسابقات دنیای باشد.

شکست های قابل تعمق محمدعلی گرایی و علیاری

اما با وجود این قهرمانی ارزشمند، نمی توان از نمایش نه چندان چشمگیر چهره های اصلی تیم ملی همچون محمدعلی گرایی و مهدی علیاری غافل شد. البته گرایی در نیمه نهایی به سد محکم کیم هیون وو قهرمان سابق دنیا و المپیک از کره جنوبی خورد و 8 بر صفر باخت اما از این کشتی گیر انتظار می رفت برابر جدی ترین رقیب خود نمایش بهتری داشته باشد. جدا از سالتو باراندازهای استثنایی گرایی که هر حریفی را می تواند به دردسر بیاندازد، اما این کشتی گیر براحتی نیز مقابل حریفان سرسخت امتیاز از دست می دهد که می تواند برای او در میادین بزرگ دردسرساز گردد و کادر فنی باید برای دفاع در خاک گرایی چاره ای بیاندیشد.

از مهدی علیاری نیز که تنها مدال آور کشتی فرنگی ایران در مسابقات دنیای بود، چیزی جز کسب مدال طلا انتظار نمی رفت اما در نیمه نهایی برابر کشتی گیر قزاق با مدال برنز بازی های آسیایی 7 بر 5 مغلوب شد و در نهایت به مدال برنز رسید.

مهرداد مردانی با تجربه نیز در سبک وزن در همان مبارزه نخست وزن 60 کیلوگرم به فومیتا نفر دوم دنیا از ژاپن که در این رقابت ها برنز گرفت با نتیجه نزدیک 3 بر 2 باخت و حذف شد تا در جایی که خدری نیز در 55 کیلوگرم به پنجمی رسید، نگرانی ها از عملکرد کشتی گیران سبک وزن در رویدادهای بین المللی بیش از پیش گردد.

در واقع مسابقات آسیایی فرصت خوبی برای مربیان جدید تیم های ملی کشتی بود تا نقاط ضعف و قوت تیم های خود را بهتر بشناسند ضمن اینکه بنا و محمدی به خوبی می دانند کار در رقابتهای دنیای قزاقستان که سهمیه المپیک هم دارد، بسیار سخت تر از میدان آسیایی است و باید ضعف ها را به حداقل برسانند.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 2736

به "سفید و خاکستری کشتی ایران در قهرمانی آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفید و خاکستری کشتی ایران در قهرمانی آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید