شروع عملیات کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی کله کوب در خراسان جنوبی

به گزارش بانیما، مسئول اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان از آغاز عملیات کاوش باستان شناسی محوطه تاریخی کله کوب خبر داد و گفت: پس انجام مطالعات ژئوفیزیک محوطه از محل اعتبارات استانی سال 97، یک تیم پنج نفره به سرپرستی دکتر محمدحسین عزیزی خرانقی از 22 اردیبهشت ماه عملیات کاوش در محوطه تاریخی کله کوب آیسک را آغاز کردند.

شروع عملیات کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی کله کوب در خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، محمد عرب اضافه نمود: محوطه تاریخی کله کوب در شهر آیسک، شهرستان سرایان و استان خراسان جنوبی قرار گرفته است که به شماره 23005 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، ارتفاع محوطه حدود 1360 از سطح دریا و وسعت آن بر اساس برآورد های اجرا شده در سال های گذشته حدود 7 هکتار است. محوطه کله کوب یکی از معدود محوطه های پیش ازتاریخ شناسایی شده در استان خراسان جنوبی است که دارای توالی فرهنگی مناسبی از هزاره پنجم تا سوم پیش از میلاد در این منطقه است و کاوش های این محوطه می تواند به عنوان مبنایی برای مطالعات آینده باستان شناختی در استان خراسان جنوبی، مدنظر قرار گیرد.

او گفت: توالی لایه نگاری شناسایی شده بر اساس کاوش اجرا شده شامل دوره های مفرغ، شروع شهرنشین و هزاره پنجم پیش از میلاد است. استقرار در محوطه از اوایل دوره مس سنگی حدود هفت هزار سال قبل شروع و در دوره مفرغ حدود پنج هزار سال پیش به پایان می رسد.

مسئول میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرایان ادامه داد: یکی از ویژگی های برجسته این محوطه حضور سفال های لبه واریخته شاخص دوره شروع شهرنشینی است که به تعداد زیاد در این محوطه شناسایی شده است. نمونه هایی از سفال های اوروکی و سینی های بانشی در کنار حجم زیادی سفال نخودی محلی در لایه های مشابه شناسایی شده است. حضور چنین سفال های شاخص دوره شروع شهرنشینی در این بخش ایران بسیار جالب توجه است. در زیر لایه های هزاره چهارم پیش از میلاد، شواهدی از فرهنگ های اوایل دوره مس سنگی که تاریخ پیشنهادی برای آن حدود هفت هزار سال پیش است، شناسایی شده است.

عرب ابراز امیدواری کرد با اختصاص اعتبارات بیشتری برای فعالیت های پژوهشی و کاوش باستان شناسی و تداوم کاوش ها در این محوطه تاریخی ، اطلاعات کامل تری حاصل شود.

او گفت: جمع آوری اطلاعات و تهیه پرونده ثبتی برای 11 محوطه تاریخی بسیار شاخص که از بین حدود 70 محوطه انتخاب شده اند ، برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور در دست اقدام می باشد و برای تکمیل پرونده ها نیاز به اختصاص اعتبار جهت تهیه نقشه توپوگرافی محوطه ها می باشد که باعث تاخیر در تکمیل پرونده این محوطه های تاریخی ارزشمند شد و امیدواریم در سال جاری بتوانیم ضمن ثبت این محوطه ها ، برآورد و کاوش این محوطه ها را نیز شروع کنیم.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 4639

به "شروع عملیات کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی کله کوب در خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع عملیات کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی کله کوب در خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید