شیوه های حفظ انگیزه پرسنل مراکز خدمات گردشگری در شرایط بحرانی کرونا

به گزارش بانیما، امروز جامعه ایران در شرایطی است که شرایط فورس ماژور یا اضطراری خوانده می شود. هر سازمانی ممکن است در طول عمر کاری خود دچار وضعیتی این چنین شود. ممکن است همه اعضای سازمان و یا بخشی از آن ها دچار شرایط غیرعادی شوند. ممکن است خود و یا خانواده شان درگیر بیماری ویروس کرونا و یا حوادث دیگر ازجمله سیل، زلزله و... باشند. در این شرایط خاص برای حفظ انگیزه کارکنان و امیدوار نگاه داشتنشان چه می توان کرد؟ در زیر درباره سازوکارهایی که سازمان ها و مراکز خدمات گردشگری و مدیران آن می توانند برای حفظ انگیزه و امید کارکنان به کار ببرند صحبت می کنیم.

شیوه های حفظ انگیزه پرسنل مراکز خدمات گردشگری در شرایط بحرانی کرونا

در صنعت گردشگری نهادها و سازمان های کسب وکاری وجود دارند که امکانات و تسهیلات مربوط به گردشگران را ارائه می دهند.

هتل یکی از مراکز خدمات گردشگری است که گردشگران مختلف با دیدگاه ها و نیازهای متفاوت به آن مراجعه می کنند. طبیعی است که همه افراد فقط برای خوردن غذا یا استراحت کوتاه مدت به هتل نمی فرایند، بلکه برخی به دلیل برآورده شدن نیازهای حسی و روانی هتلی را انتخاب می کنند و شاید عده ای دیگر برای کسب تجربه جدید در هتلی ساکن شوند. اما مهم ترین چیزی که می بایست به آن توجه کرد؛ هرچقدر مدیران هتل ها بر روی خدمات مهمان نوازی سرمایه گذاری بیشتری کنند پیشرفت هتل نیز در جذب و رضایت مشتری بیشتر خواهد شد.

بنابراین برای درک نیاز گردشگران باید با نیازهای آنان ارتباط برقرار کرد یعنی به درخواست آنان گوش کرد، آن ها را دید و باهم ترکیب کرد تا بهتر شناسایی شوند، از گردشگر در خصوص خدمات سؤال کرد تا نیازهای پنهان او آشکار شود، با گردشگر گفت وگو کرد تا اولویت نیازهایش تعیین شود و با او همدلی کرد تا موقعیت گردشگر را بهتر درک کرد. در این میان مسئله ای که اهمیت بسیار زیاد پیدا می کند این است که پیش از درک نیازها و خواسته های میهمانان، بایستی به نیازها و خواسته های کارکنان توجه ویژه کرد تا پس ازآن بتوانیم اطمینان یابیم که کارکنان در راستای رضایت و وفاداری میهمانان گام برمی دارند.

یک تقسیم بندی عمده در خصوص مشتریان عبارت است از، مشتریان داخلی (کارکنان) و مشتریان خارجی (میهمان). با توجه به تقسیم بندی فوق متوجه می شویم که بایستی بیش ازپیش به حفظ، آموزش، سلامت و ارتقاء کارکنان اهمیت بدهیم. در دوران اخیر، به دلیل فراگیری ویروس کرونا و عدم فعالیت هتل ها و سایر مراکز خدمات گردشگری، برخی از این هتل ها و تأسیسات گردشگری اقدام به تعدیل و اخراج کارکنان کردند. به این امید که از بار هزینه ای ناشی از حقوق، بیمه و... کارکنان شانه خالی کرده و به حیات خود ادامه دهند.

اما برخی دیگر بسیار هوشمندانه عمل کرده و علاوه بر نگه داشتن کارکنان، حقوق و گهگاه تسهیلات و مزایایی به آن ها در اسفندماه سال گذشته و فروردین، اردیبهشت ماه سال جاری اعطا کردند، تا با این اقدام علاوه بر نگهداری کارکنان، که جزء مهم ترین سرمایه های هر مجموعه ای به شمار می رود، بتوانند پس از گذار از این دوران فراگیر، باوجود افرادی که با تمامی روش ها و جزئیات انجام امور آشنایی دارند و به سازمان خود متعهد نیز هستند، به اهداف مجموعه و افراد دست یابند.

برخی از دیگر از مدیران هتل ها و سایر تأسیسات گردشگری که توان مالی برای نگه داشتن کارکنان نداشتند، همچون میهمانان با آن ها رفتار کرده و در طول دوران شیوع کرونا با کارکنان خود تماس گرفته و جویای احوالشان می شوند. علاوه بر این، در خصوص سازوکارهایی بیشتر می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

وجود بحران را انکار نکنید

یکی از بدترین شیوه های مدیریتی انکار شدت یا اهمیت بحران هاست. برخی مدیران تصور می کنند با این روش می توانند آرامش را به محل کار برگردانند و کارایی افراد را حفظ کنند اما برداشت همکاران ما چه خواهد بود؟ در بیشتر مواقع آن ها به این نتیجه می رسند که کارفرما برای حفظ منافع خود و سازمانش، حاضر است همکارانش را به ورطه خطر بیندازد. این شروع بی انگیزگی و جدا شدن کارکنان از سازمان است. بهترین روش در این مواقع اذعان به وجود بحران به صورت منطقی ست. بهتر است در یک جمع درون سازمانی، یا اجتماع مجازی به کارکنان اطلاع دهید که در شرایط بحران ویروس کرونا، شما تمام تلاشتان را می کنید تا اطلاعات صحیح و جامع از ابعاد و اثرات آن بر کسب وکار و بر کارکنان سازمان به دست آورید.

راه چاره ارائه دهید

به صورت طبیعی در شرایط بحران ویروس کرونا سلامتی کارکنان در معرض خطر قرار می گیرد. در این شرایط برای اتخاذ هر تصمیمی لازم است به اهمیت حفظ سلامت و امنیت کارکنان توجه کنید و درواقع یکی از وجوه اصلی تصمیم گیری شما کارکنان سازمان باشند.

برای حفظ انگیزه تلاش کارکنان را ببینید

وقتی در شرایط بحرانی همکاران شما به فعالیت حرفه ای شان ادامه می دهند، لازم است این همراهی دیده شده و موردتوجه قرار بگیرد. در این زمان ها تلاش کنید تا بیش از قبل در کنار همکارانتان باشید. با آن ها گفتگو کنید. به آن ها بگویید که به تلاش آن ها در این شرایط ارج می نهید. به صورت حضوری و مجازی پیام تشکر بفرستید. در کنار آن ها و در خط مقدم فعالیت باقی بمانید و تلاش کنید تا حد امکان محیط کار آن ها ایمن باشد. وقتی مجموعه افراد جامعه و به تبع آن کارکنان سازمان در شرایط خاص و بحرانی قرار می گیرند، حفظ آرامش و دریافت تصمیم درست و انگیزه بخشی به نیروی انسانی برای همه افراد سختتر می شود. این سختی برای مدیران سازمان که باید همزمان به چشم اندازها و اهداف سازمانی و سلامتی و روحیه نیروی انسانی فکر کنند دوچندان می شود. اصولاً تفاوت شرایط بحرانی در این است که راه چارههای از پیش تعیین شده و روتین های روزمره به کار نمی آید و نمی تواند تکلیف مدیران را روشن کند. حتی شیوه های مدیریت بحران هم گاهی به اندازه کافی برای یک بحران خاص مانند همه گیری بیماری ویروس کرونا، متناسب و کارآمد نیستند. در این شرایط مدیران یک مجموعه چه باید بکنند؟ شاید در گام اول بتوان پیشنهاد کرد که اقداماتی را که در صحبت های قبلی به آن ها اشاره شد، امتحان کنید.

در گام دوم باید بپذیریم در شرایط خاص از هیچ کس انتظار نمی رود دقیقه راه چاره صحیح را بداند و درجا تصمیمات برجسته بگیرد. به همین دلیل می توان راستاهای زیر را پیشنهاد داد.

با افراد گفتگو کنید

به همکارانتان بگویید که شاید بهترین و کارآمدترین راه چاره برای مقابله با شرایط بحرانی باوجود آمده از گفتگو و هم اندیشی شما درباره راه چاره های موجود پیدا شود. بگویید که پیش بینی آنچه دقیقاً رخ خواهد داد سخت است اما می توان با تکیه بر نظرات کارشناسی حدودی از شرایط بعدی را تخمین زد.

انطباق با شرایط جدید

در بسکمک موارد راه چاره تعیینی که بتوان به سرعت شرایط بحرانی را پشت سر گذاشت وجود ندارد و لازم است افراد در یک بازه زمانی خاص، شیوه جدیدی از کار وزندگی را دنبال کنند. بهترین کاری که در این شرایط می توان کرد کمک کردن به افراد برای آموختن این شیوه جدید و منطبق شدن با اوضاع است. درواقع بخش اعظم این انطباق بر دوش خود افراد است اما مدیران و سازمان می تواند در راستا مدیریت آن مشاور و همراه نیروی انسانی بمانند. در شرایط فعلی جامعه ایران نمی توان بار محافظت از افراد و نیروی انسانی یک سازمان را به طورکلی بر دوش مدیران گذاشت، بلکه بهترین روش جلب مشارکت و ایجاد مسئولیت پذیری در افراد است تا بتوانند به خود و خانواده شان کمک کنند تا از این شرایط خاص عبور کنند. ماندن در کنار افراد و کمک به یادگیری شیوه انطباق با بحران می تواند در انگیزه بخشی به افراد مؤثر بوده و ظرفیت و قابلیت آن ها برای مقابله با سایر مسائل زندگی را توسعه دهد.

* کارشناس ارشد مدیریت گردشگری و کارشناس مسئول نظارت بر واحدهای اقامتی و پذیرایی معاونت گردشگری استان فارس

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 8877

به "شیوه های حفظ انگیزه پرسنل مراکز خدمات گردشگری در شرایط بحرانی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه های حفظ انگیزه پرسنل مراکز خدمات گردشگری در شرایط بحرانی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید