صادرات محصولات کرونا منوط به تایید وزارت بهداشت است

به گزارش بانیما، دکتر اسماعیل قادری فر در مصاحبه با خبرنگاران در مورد محصولاتی که توسط شرکتهای دانش بنیان و استارت آپها در زمینه کرونا به فراوری رسیده اند، اظهار کرد: خوشبختانه به غیر از دو هفته اول آغاز اپیدمی کرونا در کشور با ورود شرکت های دانش بنیان و استارت اپها در حوزه تجهیزات درمانی و پیشگیری از این بیماری همچون مواد ضد عفونی، ونتیلاتور، کیتهای تشخیصی، دوربین های حرارتی، تب سنج و ... مسائل مرتبط با احتیاج به این محصولات بر طرف شد.

صادرات محصولات کرونا منوط به تایید وزارت بهداشت است

وی در مورد داروها گفت: بعضی داروهایی که در پروتکل درمانی فعلی تجویز می گردد توسط بعضی از فعالان فناور به فراوری می رسند که این نشان از ظهور و بروز شرکتهای دانش بنیان در این عرصه است.

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری با تاکید بر اینکه در فراوری این محصولات به خودکفایی رسیده ایم، بیان نمود: بعضی از این محصولات به مرحله ای رسیده اند که می توانند صادرات داشته باشند و بعضی هم صادر داشته اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در اردیبهشت ماه خبرهایی در مورد توانایی این شرکتها برای صادرات محصولاتشان به کشورهای دیگر منتشر شد اما از آن پس، صادراتی به صورت رسمی اعلام نشد، بیان نمود: بعضی از این شرکتها می بایست احتیاج کشور را رفع نمایند از این رو اجازه صادرات ندارند و باید به تامین احتیاج کشور بپردازند.

وی ادامه داد: اما بعضی دیگر احتیاج کشور را رفع نموده اند و می توانند صادرات داشته باشند که برای صادرات آنها هماهنگی هایی می گردد؛ به عنوان مثال در اردیبهشت ماه 40هزار کیت تشخیص کووید19 (سرولوژی) به آلمان صادر شد که امکان صادرات آن، باز هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه صادرات ونتیلاتور هم در حال حاضر امکان پذیر است، بیان نمود: در هر صورت وزارت بهداشت است که تصمیم می گیرد چه محصولی در این خصوص صادر گردد؛ در واقع این وزارتخانه در یک مقطعی تصمیم می گیرد که یک محصول مازاد فراوری دارد و می تواند صادرات داشته باشد.

به گفته قادری فرد، سیاستگذار اصلی برای صادرات محصولات مرتبط کرونا وزارت بهداشت است که اجازه صادرات را صادر می نماید.

به گفته رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اکنون هم بحث الزامی بودن ماسک در اماکن عمومی وجود دارد از این رو صادرات ماسک ممنوع است زیرا تامین احتیاج کشور باد در اولویت قرار بگیرد.

وی ادامه داد:ما به صورت کلی با وزارت بهداشت توافق کردیم آن دسته از تجهیزات و ملزومات ساخته شده در شرکتهای دانش بنیان اگر مازاد بر احتیاج باشد باید با تایید و تشخیص این وزارتخانه باشد تا بتواند صادر کند.

قادری فر تاکید نمود: این جزء سیاست های مقطعی است که بر اساس آن اعلام می گردد که شرکتهای دانش بنیان مازاد فراوریات خود را صادر نمایند.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 10922

به "صادرات محصولات کرونا منوط به تایید وزارت بهداشت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات محصولات کرونا منوط به تایید وزارت بهداشت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید