نانوکاتالیست ایرانی برای سنتز متانول به ایستگاه پتروشیمی شیراز رسید

به گزارش بانیما، کاتالیست سنتز متانول یکی از ترکیباتی است که به کشور وارد می گردد و پتروشیمی شیراز با انعقاد قراردادی اقدام به خرید نانوکاتالیست فراوری متانول از داخل نموده است.

نانوکاتالیست ایرانی برای سنتز متانول به ایستگاه پتروشیمی شیراز رسید

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، پتروشیمی شیراز از کاتالیست نانویی ایرانی برای فراوری متانول استفاده نموده است. این شرکت برای تامین احتیاج خود در حوزه کاتالیست برای سنتز متانول اقدام به خرید نانوکاتالیست از شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو نموده است.

کاتالیست متانول از سه جزء اصلی ZnO، CuO و Al2O3 تشکیل شده است که این ترکیبات مخلوط گازی منوکسید کربن، هیدروژن و دی اکسیدکربن را در فشار بالای 50 اتمسفر و دمای 250 درجه سانتی گراد به متانول تبدیل می نماید. این کاتالیست گزینش پذیری بالایی داشته به طوری که در شرایطی می تواند 99 درصد گزینش پذیری ایجاد نماید.

محصولات جانبی این کاتالیست مخلوطی از الکل، استر و پارافین بوده که از میان ترکیبات خروجی، اتانول و متیل فرمات بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. البته میزان تمامی محصولات جانبی در انتهای عمر کاتالیست متجاوز از ppm900 نمی گردد. یکی از مزیت های این کاتالیست عمر بالای آن است به طوری که می تواند تا 5 سال مورد استفاده قرار گیرد که با انجام اصلاحاتی در فرآیند ساخت، این میزان تا 10 سال نیز قابل افزایش است. این نانوکاتالیست به صورت قرص استوانه ای تهیه می گردد.

ملیحه خرم باقری؛ مدیر طرح و برنامه شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو گفت: ما از سال گذشته بحث استفاده از فناوری نانو را در دستور کار خود قرار دادیم و با سنتز متانول آغاز کردیم. کاتالیست هیدروژناسیون استیلن کاتالیست بعدی است که درخواست گواهی نانومقیاس آن صادر شده است. امیدوار هستیم در سال های آینده تعداد کاتالیست های بیشتری ارائه کنیم. کاتالیست سنتز متانول معمولا از خارج وارد می گردد که با استفاده از این فناوری به واردات آن بی احتیاج شدیم. ما برای فروش این کاتالیست در بازار داخل با پتروشیمی شیراز قراردادی منعقد نموده ایم و با اعتماد به پتانسیل دانش فنی بخش تحقیق و توسعه بسیار قوی شرکت و عملکرد خوب در بارگذاری این محصول امیدوار هستیم نظر متقاضیان بیشتری را برای خرید این محصول نانویی جلب و قرارداد های بیشتری منعقد کنیم.

با توسعه این نانوکاتالیست می توان به جلوگیری از خروج 10 میلیون یورو ارز از کشور یاری کرد.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 5799

به "نانوکاتالیست ایرانی برای سنتز متانول به ایستگاه پتروشیمی شیراز رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوکاتالیست ایرانی برای سنتز متانول به ایستگاه پتروشیمی شیراز رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید