همهچیز درباره تخفیفها و جرایم بیمه شخص ثالث

به گزارش بانیما، بیمه شخص ثالث بیمه ای الزامی برای همه دارندگان خودرو است. قیمت این بیمه نامه بر اساس نرخ دیه در سال مشخص می گردد. یعنی هر سال نرخ دیه توسط قوه قضائیه اعلام شده و شرکت های بیمه بر اساس آن حق بیمه را مشخص می نمایند؛ بنابراین در صورتی که دیه افزایش پیدا کند حق بیمه نیز افزایش پیدا می نماید. در کنار این خبر بد، یک خبر خوب هم برای خریداران بیمه شخص ثالث وجود دارد که به تخفیف های قانونی درنظر گرفته شده مربوط می گردد. این گزارش دقیقا درباره همین قسمت شیرین ماجرا نوشته شده است.

همهچیز درباره تخفیفها و جرایم بیمه شخص ثالث

شیوه محاسبه تخفیف برای راننده های قانون مدار

به گزارش روزنامه هفت صبح، در سال 99 نرخ دیه در ماه حرام 440میلیون تومان و در ماه غیرحرام برابر 330میلیون تومان است. در این شرایط قیمت بیمه شخص ثالث برای یک خودروی صفر کیلومتر معادل دو میلیون و 277هزار و 789تومان خواهد بود. در شرایطی که قیمت بیمه شخص ثالث مدام گران می شود بهرمندی از تخفیفات بیمه شخص ثالث اهمیت بیشتری پیدا می نماید.

قانون بیمه شخص ثالث در چند سال اخیر چند مرتبه دستخوش تغییرات شده است. در سال 1395 با تغییر قانون بیمه شخص ثالث تخفیفات گروهی و نقدی بیمه شخص ثالث حذف شد و قیمت بیمه شخص ثالث نرخ ثابت پیدا کرد. بر اساس این قانون شرکت بیمه تنها مجاز است حداکثر 2.5درصد تخفیف برای کسانی که تصادف نمی نمایند در نظر بگیرد که به آن در اصطلاخ بازار تخفیف عدم خسارت می گویند. یعنی در صورتی که بیمه گذار از بیمه نامه خود استفاده نکند و در طول مدت قرارداد خسارتی به سایر خودرو ها وارد نکند، مشمول این نوع بیمه نامه خواهد شد.

در حال حاضر شرکت های صادرنماینده بیمه نامه شخص ثالث، بابت هر سال پنج درصد تخفیف به خریدار اختصاص می دهد. این تخفیفات هر ساله و تا 14سال به بیمه گذار تعلق می گیرد و به تخفیفات سال های قبل اضافه می شوند. اما باید بدانید سقف اعمال تخفیف برای هر شخص معادل 70درصد است و پس از رسیدن به این میزان تخفیف با افزایش سال های جدید دیگر تخفیف بیشتری روی آن نمی آید.

تخفیف در برابر جریمه

با اعمال قانون جدید از سال 1396 درصد تخفیفات بیمه شخص ثالث کاهش پیدا کرد. بر این اساس بابت هر سال نداشتن تصادف میزان پنج درصد تخفیف به خریدار تعلق خواهد گرفت. تخفیف های سالانه تا سقف 14سال محاسبه شده و از قیمت بیمه نامه شخص ثالث فرد کسر خواهد شد.

روش حفظ تخفیفات بیمه شخص ثالث تنها استفاده نکردن از بیمه نامه است و در صورتی که از بیمه شخص ثالث خود خسارت دریافت کنید تخفیفاتتان کسر می شود. البته اگر تخفیفات کافی نداشته باشید مجبور می شوید جریمه هم پرداخت کنید. یعنی همانگونه که استفاده نکردن از بیمه شخص ثالث پنج درصد تخفیف به حق بیمه شما اعمال می نماید، در صورت استفاده از بیمه شخص ثالث بر اساس نوع خسارت دریافتی مشمول جریمه خواهید شد.

جرایم بیمه شخص ثالث برای خسارت اقتصادی معادل 20درصد و برای خسارت جانی معادل 30درصد خواهد بود. در مرتبه دوم خسارت جانی 40درصد و در مرتبه سوم و بیشتر جریمه به اندازه 50درصد افزایش پیدا می نماید. در خصوص خسارت اقتصادی هم جریمه برای مرتبه دوم 30درصد و برای مرتبه های سوم و بیشتر معادل 40درصد در نظر گرفته خواهد شد.

این یعنی اگر شما 50درصد تخفیف بیمه شخص ثالث داشته باشید، در صورتی که خسارت اقتصادی دریافت کنید برای تمدید 20درصد از تخفیف بیمه شخص ثالث شما کسر می شود و درصد تخفیف شما برابر 30درصد در بیمه نامه درج خواهد شد. در صورتی که شما 10درصد تخفیف عدم خسارت داشته باشید و خسارت اقتصادی دریافت کنید، در زمان تمدید بیمه شخص ثالث 10درصد تخفیف شما از بین می رود و 10درصد دیگر به حق بیمه شما بابت جریمه افزوده خواهد شد.

بیشترین تخفیف بیمه شخص ثالث چقدر است؟

همانطور که گفتیم سقف تخفیفات بیمه شخص ثالث برابر با 70درصد است و این 70درصد به صورت سالانه در طول 14سال به بیمه نامه شخص ثالت شما افزوده می شود. با تغییر قانون و راننده محور شدن بیمه شخص ثالث قادر هستید بیمه شخص ثالث را به خودرو دیگری که متعلق به خودتان است یا بستگان درجه یک خود منتقل کنید.

در این قانون مجبور نیستید تخفیفات را در زمان فروش خودرو به خریدار تحویل دهید و می توانید همچنان ارزان ترین بیمه شخص ثالث را خریداری کنید. البته این قانون مدت های مدیدی در انتظار اجرا به سر می برد. شاید به این دلیل که بخشی از ارزش خرید یک خودروی دست دوم کارکرده به تخفیف بیمه آن برمی شود و اگر شما تصمیم بگیرید آن را از خریدار جدید بگیرید، این نکته مثبت کارکرد خود را از دست می دهد.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: فرارو
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 13387

به "همهچیز درباره تخفیفها و جرایم بیمه شخص ثالث" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همهچیز درباره تخفیفها و جرایم بیمه شخص ثالث"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید