هیچ مدیری جرات ندارد به جشنواره موسیقی جوان دست بزند

به گزارش بانیما، حسین علیزاده، عضو هیات داوران سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان که روز سه شنبه (5 شهریور ماه) به کار خود خاتمه داد، در سخنانی اظهار کرد: جشنواره موسیقی جوان به معنای واقعی یک ایران است و جالب است که تاکنون هر مدیر و وزیری که آمده دست به جشنواره نزده است. در واقع این جشنواره آنقدر پشتوانه محکمی دارد که هیچ مدیری به خود اجازه نمی دهد که به جشنواره دست بزند.

هیچ مدیری جرات ندارد به جشنواره موسیقی جوان دست بزند

به گزارش خبرنگاران، آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، با حضور سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و جمعی از مدیران و هنرمندان موسیقی عصر روز سه شنبه (پنجم شهریور ماه) با معرفی برگزیدگان این جشنواره در تالار وحدت برگزار گردید.

این مراسم با بخش ها متعدد اجرای موسیقی همراه بود که توسط شرکت نمایندگان در ابن دوره از جشنواره اجرا شدند.

باید برای آموزش این استعدادها تدبیری اندیشه گردد

در ابتدا هومان اسعدی، دبیر سیزدهمین دوره از جشنواره موسیقی جوان در سخنانی اظهار کرد: این دوره از جشنواره نسبت به دوره های گذشته ویژگی های منحصر به فردی دارد که مهمترین آنها این بود که از لحاظ کمی پیشرفت داشتیم و سال جاری 2 هزار و 121 نفر شرکت نماینده داشتیم که در تاریخ جشنواره بیشترین تعداد محسوب می گردد. همچنین در این دوره از تمامی استان های کشور شرکت نماینده داشتیم و بیش از 100 ساز مختلف در جشنواره حضور دارد که از این میان بیش از 80 ساز مربوط به بخش نواحی است. هیات داوران این دوره نیز متشکل از 110 تن از استادان برگزیده موسیقی بود.

او با باور بر اینکه سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان از نظر کیفی نیز با پیشرفت هایی همراه بوده است، یادآور شد: در دوره های قبلی جشنواره معمولا گروه سنی الف درخشش بیشتری داشت، اما خوشبختانه در این دوره تقریبا در اکثر بخش ها هر سه گروه سنی بسیار درخشان ظاهر شدند. ما شرکت نمایندگانی در این دوره داشتیم که در دوره های قبلی در گروه الف بودند و الان در گروه های ب و ج حضور دارند که نشان می دهد در این سال ها با جشنواره همراه بودند و ادامه دادند.

اسعدی با بیان اینکه جشنواره موسیقی جوان در واقع سه جشنواره بزرگ است که در قالب یک جشنواره برگزار می گردد، گفت: پیش از این مطمئن نبودم، اما الان با توجه به تحقیقاتی که انجام داده ام قاطعانه می گویم که در دنیا نمونه این جشنواره وجود ندارد. این جشنواره با اجراهایی که به صورت تخصصی رده بندی شده اند، برگزار می گردد و کاملا منحصر به فرد است.

دبیر جشنواره موسیقی جوان همچنین با بیان اینکه امیدوارم در آینده امکانات بیشتری در اختیار جشنواره قرار بگیرد، گفت: ثمرات این جشنواره در دهه های آینده حتما دیده خواهد شد. جشنواره ای که روی موسیقی هنری و نواحی و ملی تمرکز دارد و با انواع موسیقی کالایی ارتباطی ندارد و امیدواریم مورد حمایت های بیشتری قرار بگیرد. من رسما اینجا دلخوری خودم را از بعضی وزارتخانه ها اعلام می کنم که آنطور که باید و شاید از این جشنواره حمایت نشده است و شاید آنگونه که باید هم پوشش خبری نداده شده است.

اسعدی درباره آینده هنری جوانانی که در جشنواره موسیقی جوان شرکت می نمایند نیز گفت: باید برای آموزش این استعدادها تدبیری اندیشه گردد و مرکزی برای حفاظت و آموزش آنها در نظر گرفته گردد. استعدادهایی که به خاطر نبود فرصت دیده شدن، به انواع موسیقی های دیگر رو می آورند. بر همین اساس هم خواهش می کنم که تدبیری اندیشه گردد که این افراد تحت حمایت قرار بگیرند. می توان دبیرخانه دائمی جشنواره تاسیس گردد یا اینکه بنیاد موسیقی جوانان برای این موضوع راه اندازی گردد. اما از آنجایی که اغلب میان مدیران اجرایی روحیه آینده نگری وجود ندارد به این موضوعات چندان توجهی نمی گردد.

پس از سرانجام سخنان هومان اسعدی که دبیری هفت دوره اخیر جشنواره موسیقی جوان را بر عهده داشت، با حضور سید عباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد اله کمک (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد) و حسین علیزاده (نماینده هیات داوران) از او تقدیر شد.

ارتباط میان نسلی اساتید با نسل جدید محدود به جشنواره نباشد

سپس، عباس عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: خوشحالم که در سیزدهمین دوره از جشنواره موسیقی جوان حضور دارم؛ اتفاقی که امروز به گردهمایی بزرگ موسیقی ایران تبدیل شده است . جشنواره موسیقی جوان یک اتفاق متمایز و متفاوت است. ما جشنواره های متعددی در سطح ملی داشته و داریم، اما این جشنواره طعم و مزه دیگری دارد.

او ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان تمام جغرافیای ایران، اقوام، زبان ها و لهجه های گوناگون را درگیر خود نموده است. جشنواره ای که طولانی ترین زمان برگزاری جشنواره ها را در ایران دارد. آنهایی که کارهای اجرایی و علمی برای جشنواره ها کردند، می دانند اداره یک ماهه جشنواره با 770 اجرا کار راحتی نیست. مشابه این جشنواره را در ایران نداریم و در دنیا هم فکر نمی کنم داشته باشیم.

صالحی با بیان اینکه جشنواره موسیقی جوان اساتید مختلف را همراه خود نموده است، یادآور شد: اعتبار جشنواره ها به حضور شخصیت هایی است که در آنها حضور دارند که در این جشنواره بیش از 100 استاد داریم که یکی از آنها استاد علیزاده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تاکید بر اهمیت موسیقی نواحی ایران، گفت: در این سیزده دوره شاهد اتفاقات خوبی در این جشنواره بودیم. علاوه بر استعدادیابی و استعدادشناسی بخشی از حفاظت از موسیقی اقوام بر دوش این جشنواره بوده است. اینکه 667 اثر نواحی در این دوره حضور دارد بیانگر این است که باری از کهن بوم آوای ایرانی بر دوش این جشنواره است. جشنواره موسیقی جوان با همه سختی ها از موسیقی ایرانی که بخش مهمی از هویت ما است، حفاظت می نماید.

او برقراری ارتباط میان نسلی را از دیگر ویژگی های جشنواره موسیقی جوان برشمرد و اظهار کرد: صدها استاد به همراه خردسالان، نوجوانان و جوانان آموزشگاه فراگیر و میان نسلی موسیقی ایرانی را تشکیل داده اند. این موضوعی است که به راحتی اتفاق نمی افتاد، ولی ما در این جشنواره شاهد آن هستیم.

صالحی همچنین توضیح داد: این جشنواره و خیلی دیگر از جشنواره دغدغه مدیریتی پسینی را داشته اند. خیلی ها با این پرسش روبه رو بوده اند که بعد از سرانجام جشنواره ها چه اتفاقی باید بیفتد؟ من دغدغه های آقای اسعدی را درک می کنم. اما به نظرم جشنواره موسیقی جوان از آن دست جشنواره هایی است که مدیریت پسینی نیز در آن دیده شده است و این سه نسل خردسال، نوجوان و جوان به شکل جابه جاشده به گروه بعد منتقل می شوند. در واقع این جشنواره با یک رویداد سرانجام نمی یابد و ادامه دارد. البته این موضوع از مسئولیت نهادها کم نمی نماید که این ارتباط میان نسلی اساتید با نسل جدید را محدود به جشنواره نکنیم و در طول سال نیز این ارتباط برقرار باشد تا استعدادها شناسایی و شکوفا شوند؛ چراکه این بخشی از هویت ما است و ایران ما با صدا و آوا می ماند.

کسی نمی تواند با جشنواره موسیقی جوان شوخی کند

همچنین حسین علیزاده، آهنگساز و عضو هیات داوران سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان نیز در سخنانی اظهار کرد: می گویند عدد سیزده نحس است اما با این جشنواره پرباری که برگزار گردیده، نشان دادید که عدد سیزده نحس نیست. جشنواره موسیقی جوان یک رویداد دوست داشتنی است، چون تداوم دارد و تا زمانی که هر رویدادی تداوم داشته باشد و قطع نگردد، خوب خواهد بود. این در حالی است که متاسفانه در کشور ما بسکمک از موضاعات و رویدادها مقطعی است.

این هنرمند با بیان اینکه پشتوانه جشنواره موسیقی جوان مردم است، گفت: یکی دیگر از دلایل موفقیت جشنواره حضور قومیت های مختلف در آن است. جشنواره موسیقی جوان به معنای واقعی یک ایران است و جالب است که تاکنون هر مدیر و وزیری که آمده دست به جشنواره نزده است. در واقع این جشنواره آنقدر پشتوانه محکمی دارد که هیچ مدیری به خود اجازه نمی دهد که به جشنواره دست بزند. البته توجه اصلی را باید مردم به ما داشته باشند. امروز این جشنواره سمبلی از ملت ایران است و انقدر قدرتمند شده کا هر کسی بخواهد به آن دست بزند، خودش را کوچک نموده است.

او با تاکید بر اینکه کسی نمی تواند با جشنواره موسیقی جوان شوخی کند، گفت: ما نیز با مردم یکه می گویند تکلیف این سرمایه ها و این جشنواره چه می گردد همراه هستیم و به همین خاطر هم فکر می کنیم که جشنواره موسیقی جوان نیازمند سازمانی است که هنرمندان در آن حضور داشته باشند. ما می خواهیم برای استعدادهای این جشنواره به صورت جدی فکر گردد تا این بچه ها بتوانند تبدیل به هنرمند شوند و پشتوانه فرهنگی ما باشند؛ که اگر این اتفاق نیفتد به مطرب هایی تبدیل می شوند که از هرگونه نگاه هنری و فرهنگی به دور است و فقط جنبه نمایشی دارد. در نتیجه اگر جشنواره به این موضوعات فکر ننمایند، همه زحماتی که تاکنون کشیده شده است به باد می رود.

این آهنگساز در بخش سرانجامی صحبت های خود با اشاره به انجمن موسیقی ایران یادآور شد که تا به حال ندیدم تا در یک نهاد دولتی یک عده این چنین با کوشش و ذوق کار نمایند.

در بخش سرانجامی مراسم برگزیدگان در سه بخش نواحی، دستگاهی و کلاسیک معرفی شدند.

این خبر به روزرسانی شده است.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 4765

به "هیچ مدیری جرات ندارد به جشنواره موسیقی جوان دست بزند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ مدیری جرات ندارد به جشنواره موسیقی جوان دست بزند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید