وقت استفاده از مکانیسم ماشه در برجام نرسیده است

به گزارش بانیما، به گزارش خبرنگاران به نقل از سایت اتحادیه اروپا، یک مقام ارشد در اتحادیه اروپا در مصاحبه با خبرنگاران اطلاع داد که هنوز زمان استفاده از ساز و کار حل اختلاف در برجام در پاسخ به ایران نرسیده و هنوز راه های دیگری برای حل و فصل مسائل هست.

وقت استفاده از مکانیسم ماشه در برجام نرسیده است

این مقام در عین حال ضمن ابراز تأسف از کاستن ایران از تعهداتش در چارچوب برجام تاکید نمود که اروپا راه کمتر در مقابل کمتر را نمی پذیرد.

او گفت: انتظار داریم که ایران به همه تعهدات خود در برجام پایبند باشد.

این مقام عالی رتبه که نخواست نامش فاش گردد در پاسخ به پرسش هایی درباره زمان رجوع به ساز و کار حل اختلاف در چارچوب برجام سخن می گفت.

بر اساس بند 37 توافق اتمی موسوم به برجام، ساز و کار حل اختلاف که مکانیسم ماشه نیز خوانده شده به طور اتوماتیک می تواند در نهایت تمام تحریم های بین المللی گذشته ایران را بار دیگر فعال کند.

اگر هر یک از سه کشور اروپایی امضا کننده توافق اتمی (انگلیس، آلمان و فرانسه) به این نتیجه برسند که ایران این توافق را نقض نموده می توانند روند آنالیز اختلاف را به جریان بیندازند که ظرف مدتی کمتر از 65 روز این مسئله به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد و این نهاد ممکن است از سرگیری سریع تحریم ها علیه ایران را تصویب کند.

با وجود این، به گفته مقام عالی رتبه اروپایی، از این ساز و کار تنها زمانی استفاده می گردد که همه راه های دیگر طی شده باشد.

او ادامه داد: بعد از خروج آمریکا از برجام که ما از آن متأسف هستیم، ایران 14 ماه به توافق پایبند ماند. می توانست توافق را ترک کند، اما تصمیم گرفتند بمانند و ما آنها را متقاعد کردیم که در توافق بمانند و پایبند باشند.

این مقام ارشد همچنین اطلاع داد که هنوز زمان برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام مشخص نشده، اما موضوع توافق اتمی با ایران از جمله موضوعات اصلی جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه، 24 تیرماه، خواهد بود.

کمیسیون مشترک برجام به طور معمول هر سه ماه یک بار با حضور نمایندگان ایران و پنج کشور باقی مانده در برجام برگزار می گردد. آخرین نشست این کمیسیون هفتم تیرماه در وین برگزار گردید که به موضوع اجرایی شدن اینستکس اختصاص داشت.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 3703

به "وقت استفاده از مکانیسم ماشه در برجام نرسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقت استفاده از مکانیسم ماشه در برجام نرسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید