چرا باید در خصوص نحوه واگذاری معدن طلای ساری گونی شفاف سازی کنیم؟ ، مردم با اعتراض مانع فعالیت سرمایه گذاران در کردستان می شوند!

به گزارش بانیما، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: مگر دولت و وزارت صمت، باید هر روز، جوابگوی هر شخصی که خواهان شفاف سازی در موضوعات مختلف، از جمله نحوه واگذاری معدن طلای ساری گونی است، باشند؟

چرا باید در خصوص نحوه واگذاری معدن طلای ساری گونی شفاف سازی کنیم؟ ، مردم با اعتراض مانع فعالیت سرمایه گذاران در کردستان می شوند!

محمد دره رزمی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، در خصوص شفاف سازی درباره نحوه واگذاری معدن طلای ساری گونی که مطالبه ساکنان روستا های اطراف معدن است، گفت: چند بار باید این موضوع را شفاف سازی کنیم؟ مردم این منطقه هر روزه پیگیر شفاف سازی این موضوع هستند و ما هم در رسانه ها نحوه واگذاری معدن طلای ساری گونی را شفاف سازی کردیم.

دره رزمی افزود: مگر دولت و وزارت صمت، باید هر روز، جوابگوی هر شخصی که خواهان شفاف سازی است باشند؟ مگر مجوز واگذاری این معدن بی حساب و کتاب صادر شده که بخواهیم در خصوص آن شفاف سازی کنیم؟

بیشتر بخوانید:

  • نشت سیانور از معدن طلای ساری گونی / مردم منطقه در اعتراض به آلایندگی های معدن تجمع کردند
  • کارفرمای معدن طلای ساری گونی نشت سیانور را تکذیب کرد / دو سوم کارگران و کارکنان معدن نیروی بومی هستند
  • در معدن طلای ساری گونی چه می گذرد؟ / ادعا های ضد و نقیض کارفرما و اهالی!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان ابراز کرد: شرکت خدمات اکتشافی کشور و طرف قزاقی، با مجوز دولت در این معدن فعالیت دارند و کار غیرقانونی انجام نمی دهند؛ که احتیاج به شفاف سازی داشته باشد.

وی در خصوص شائبه هایی که درباره نحوه واگذاری معدن با قیمتی کمتر از ارزش واقعی (14 میلیون تومان) وجود دارد، ابراز کرد: این معدن خصوصی سازی شده و به شرکت خدمات اکتشافی کشور و شرکتی قزاقی واگذار شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و ... مجوز واگذاری آن را صادر نموده اند و مستندات مربوط به آن نیز وجود دارد.

دره رزمی با بیان اینکه معدن طلای زرکوه کاملا منطبق با مجوزی که برای آن صادر شده فعالیت دارد، یادآور شد: این معدن اجاره داده نشده و بلکه واگذار شده و اجاره آن، موضوعی کذب است. این واگذاری در چارچوب قانون معادن انجام شده و به دو شرکت ایرانی و خارجی (شرکت خدمات اکتشافی کشور و شرکتی قزاقی) واگذار شده و به صورت مشارکتی در حال استخراج طلا از ساری گونی هستند.

وی با بیان اینکه این موضوع احتیاج به شفاف سازی ندارد و در رسانه ها شفاف سازی های مربوط به آن انجام شده است، اظهار کرد: قرار نیست در مساجد و اماکن عمومی، جوابگوی این مطالبه مردم باشیم و درباره نحوه واگذاری معدن طلای ساری گونی به مردم پاسخ دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان ادامه داد: مطابق قانون، کارفرمایان معدن مبلغی به عنوان حقوق دولتی به دولت پرداخت می نمایند و 15 درصد از این حقوق وصولی دولتی طبق تبصره 6 ماده 14 قانون معادن باید صرف تامین زیرساخت های منطقه قروه گردد. در این راستا این هزینه صرف جاده سازی در روستا های منطقه شده و این فرایند قرار است ادامه دار باشد. ساکنان روستا های نزدیک ساری گونی، انتظار دارند تمام این 15 درصد صرف منطقه گردد، اما این در حالی است که دولت براساس اهم و مهم و ضرورت ها و احتیاج های موجود، این هزینه را صرف بخش های مختلف می نماید و اینگونه نیست که تمام آن، صرف قروه و کردستان گردد، چرا که دولت باید مخارج دیگر خود را به وسیله این حقوق دولتی تامین کند.

وی خطاب به ساکنان روستای بهارلو و افرادی که معترض به نحوه واگذاری این معدن و فعالیت آن هستند، ابراز کرد: مطالبه گری راه دارد و این راه، قانون است. با داد و فریاد، مشکل حل نمی گردد و این مطالبات باید از راه درست پیگیری شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با بیان اینکه تمام مسئولان کشور دغدغه اشتغال زایی دارند، اعلام نمود: این دغدغه اشتغال به وسیله سرمایه گذاری برطرف می گردد و باید زمینه ای فراهم کنیم که سرمایه گذار ترغیب گردد که در کردستان فعالیت داشته باشد، اما با این اعتراضات و تجمعات، این مهم محقق نمی گردد. بر این اساس، نباید با حاشیه سازی درباره این مسائل، فضایی ایجاد کنیم که سرمایه گذاران از فعالیت در کردستان انصراف دهند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 9692

به "چرا باید در خصوص نحوه واگذاری معدن طلای ساری گونی شفاف سازی کنیم؟ ، مردم با اعتراض مانع فعالیت سرمایه گذاران در کردستان می شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید در خصوص نحوه واگذاری معدن طلای ساری گونی شفاف سازی کنیم؟ ، مردم با اعتراض مانع فعالیت سرمایه گذاران در کردستان می شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید