چربی قهوه ای و مولکول ضد چاقی

به گزارش بانیما، ایسنا نوشت: یکی از راه های امیدوار کننده در تحقیقات اخیر چاقی، آنالیز ویژگی های قابل توجه سوختن یک نوع خاص چربی، به نام چربی قهوه ای(brown fat) است.

چربی قهوه ای و مولکول ضد چاقی

پژوهشگران دانشگاه کمبریج(University of Cambridge) در مطالعه اخیرشان یک مولکول مبتنی بر خون کشف نموده اند که نه تنها می تواند میزان چربی قهوه ای بدن را افزایش دهد بلکه می تواند پروسه های سوختن کالری را نیز فعال کند. اکثر چربی بدن ما چربی سفید(white fat) است که سیستم ذخیره سازی کالری داخلی بدن ما را تشکیل می دهد. با این حال، ما همچنین نوع دیگری از بافت چربی را در بدن داریم که با عنوان چربی قهوه ای شناخته می گردد.

این نوع چربی در میتوکندریا فراوان است و رگ های خونی زیادی نیز نسبت به چربی های سفید معمولی دارد و این باعث می گردد که انرژی با سرعت فوق العاده بالا بسوزد. چربی قهوه ای در تنظیم دمای بدن مهم است و هنگامیکه یک حیوان احساس سرما می نماید، عملکرد این چربی باعث می گردد دمای بدن او تغییر نموده و گرم گردد. در انسان چربی قهوه ای فراوانی در نوزادان یافت می گردد، اما تاکنون تصور می شد این چربی نیز همانند چربی سفید با بالا رفتن سن و پیر شدن ناپدید می گردد. در سال 2009 تحقیقات پژوهشگران نشان داد چربی قهوه ای نه تنها در افراد بالغ وجود دارد بلکه فعال هم است. این مطالعه سبب ایجاد تحولی عظیم در زمینه مطالعه چاقی بود. اکنون پژوهشگران به آنالیز این مطالعات پرداخته اند.

تونی ویدال پیگ(Toni Vidal-Puig) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: تاکنون مطالعات بسیاری صورت گرفته است که طی آن پژوهشگران اعلام نموده اند مولکول هایی را یافته اند که باعث افزایش چربی قهوه ای در بدن می شوند، اما به سادگی افزایش چربی قهوه ای تنها راه درمان بیماران نیست زیرا برای این کار، این چربی باید بتواند مواد مغذی کافی دریافت کند و به آنها متصل گردد.

اکنون ویدال پیگ(Vidal-Puig) و دیگر پژوهشگران دانشگاه کمبریج در حال کار بر روی یافتن راه هایی برای فعال کردن چربی قهوه ای هستند. در سال 2012 محققان یک مولکول به نام BMP8b را کشف کردند. آزمایش بر روی موش ها نشان داد که این مولکول به طور موثری باعث ایجاد مکانیزم های سوختن چربی قهوه ای شده و زمانی که ژن BMP8b از حیوانات حذف شد، چربی قهوه عمدتا از کار افتاد.

در این مطالعه پژوهشگران تحقیقاتی برای آنالیز تاثیر افزایش سطح BMP8b بر حجم و فعالیت چربی قهوه ای در موش ها انجام دادند. نتایج آزمایشات نشان داد که افزایش سطح BMP8b در واقع باعث تبدیل چربی سفید به قهوه ای می گردد، فرایندی که گاهی اوقات به عنوان خاتمه دادن یاد می گردد. شاید مهم تر از همه، این بود که افزایش BPM8b موجب افزایش حجم عروق خونی و فعالیت عصبی در چربی سفید می گردد. این نشان می دهد که این مولکول نه تنها در تبدیل چربی سفید به قهوه ای موثر است، بلکه باعث ایجاد محیطی می گردد که سلول ها به طور موثر باید انرژی بسوزانند.

سام ویرتو(Sam Virtue)، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: این همانند برداشتن یک موتور با حجم یک لیتر از خودرو و گذاشتن یک موتور با حجم دو لیتر در همان خودرو است. در این تئوری، خودرو باید سریع تر حرکت کند اما میزان سوخت رسانی آن کافی نخواهد بود بنابراین درست عمل نخواهد کرد. BMP8b در بدن حجم موتور را افزایش می دهد و همزمان سبب افزایش سوخت و ساز در بدن می گردد.

در این مرحله، این تکنیک تنها در موش ها اثبات شده است، بنابراین آزمایشات بیشتری برای درمان چاقی باید انجام گردد. اما این فرضیه نیز امیدوار کننده است، زیرا BMP8b در خون انسان یافت می گردد که نشان می دهد می توان آن را برای تحریک فعالیت چربی قهوه ای دستکاری کرد. گام بعدی این تحقیق آنالیز BMP8b در انسان ها است.

این مطالعه Nature Communications منتشر شد.

5656

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 1200

به "چربی قهوه ای و مولکول ضد چاقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چربی قهوه ای و مولکول ضد چاقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید