کارتون نوستالژیک؛ داستان های پرین و پاریکال و خون دل خوردن های ما!

به گزارش بانیما، در بخش کارتون های نوستالژیک وقتی درباره جودی آبوت و بابا لنگ دراز صحبت کردیم از یک سری انیمیشن های تحت عنوان سری تئاتر شاهکار دنیا صحبت کردیم که توسط استودیوی انیمیشن نیپون فراوری می شد. بخشی از محصولات فراوریی انیمه تلویزیون ژاپن که نسخه هایی از کتاب های ادبیات کلاسیک را هر سال به تصویر می کشند. کارتون باخانمان یا آن طور که میان مردم صدایش می نمایند کارتون پرین جزو همین دسته است. کارتونی که سر دیدنش زیاد حرص خوردیم و هفته های طولانی صبر کردیم تا پرین سر و سامان بگیرد.

کارتون نوستالژیک؛ داستان های پرین و پاریکال و خون دل خوردن های ما!
تاریخ ساخت خالقان کشور سازنده
1978 میلادی هیروشی سایتو-شیگه ئو کوشی ژاپن

داستان باخانمان نوشته نویسنده فرانسوی هکتور مالو است که دو داستان مشهورش یکی همین باخانمان و دیگری بی خانمان است. داستان دخترکی که پدرش را از دست داده و با مادر هندی تبارش راهی سفر طولانی به مقصد فرانسه می گردد تا پدربزرگش را پیدا کند. پدربزرگی که زمانی پسرش را به جرم ازدواج با یک زن غیرفرانسوی طرد نموده بود. در راه مادر می میرد و پرین سختی های زیادی را تا رسیدن پیش پدربزرگ تحمل می نماید و تازه از آنجا به بعد هم مصایب جدیدی در انتظار اوست.

چیزهایی که درباره کارتون باخانمان نمی دانید

  • هکتور مالو این رمان را سال 1893، در اواخر قرن نوزدهم نوشت. رمان را به انگلیسی دختر هیچ کس ترجمه کردند و کمی بعدتر با نام داستان پرین در کشورهای انگلیسی زبان ترجمه شد. اسم انیمیشن هم از روی نسخه انگلیسی زبان داستان پرین بوده است. صدا و سیما انیمیشن را با نام اولین داستان مالو یعنی کارتون باخانمان پخش کرد.
  • این چهارمین انیمیشنی بود که توسط کمپانی انیمیشن سازی نیپون از روی ادبیات کلاسیک اقتباس شده بود.
  • این انیمیشن در 53 اپیزود روی آنتن رفت و از اول ژانویه سال 1978 تا آخرین روز سال پخش اش ادامه پیدا کرد. مدت زمان هر اپیزود 25 دقیقه بود.
  • رمان دیگر مالو به نام بی خانمان که خط داستانی بسیار مشابهی با باخانمان داشت بعدتر تحت عنوان انیمیشنی به نام رمی روی آنتن رفت.
  • سبک بصری این انیمیشن بسیار ساده بود به همین دلیل منتقدان آن را یک انیمیشن متوسط و میان مایه ارزیابی کردند. اما هر چه انیمیشن به انتهایش نزدیک تر شد تبدیل به یکی از تحسین شده ترین کارتون هایی شد که توسط کمپانی نیپون فراوری شده بود.
  • پاریکال، الاغ محبوب پرین و همدم او در این سفر یکی از محبوب ترین کاراکترهای فرعی کارتون بود.
  • اگر تیتراژ اصلی سریال باخانمان را بشنوید متوجه می شوید آهنگ محبوبی که در دوران کودکی مان روی این کارتون می شنیدیم انتخاب شخصی پخش کنندگان بود و البته باید اعتراف کنیم که با سلیقه زیادی این کار را انجام داده بودند و نسبت به نسخه اصلی موسیقی گوش نوازتری می شنیدیم. موسیقی که ما روی تیتراژ کارتون باخانمان می شنیدیم تک آهنگی به نام شام تام ساخته آهنگساز و خواننده آمریکایی سوزان وگا بود. وگا در سبک های آلترناتیو راک و فولک راک آهنگسازی می کرد. این تک آهنگ در چارت های اتریش، آلمان، در رتبه اول و در چارت های استرالیا، فلاندرز، نیوزلند جزو ده ترانه اول نهاده شد.
  • مدیر دوبلاژ و راوی کارتون باخانمان عباس نباتی بود و نرگس فولادوند هم به جای پرین صحبت می کرد. اکبر هرانر از گویندگان قدیمی رادیو و دوبله که روز گذشته از جهان رفت، در نقش پدربزرگ پرین صحبت می کرد. مینو غزنوی صداپیشه مری (مادر پرین) و رزیتا یاراحمدی هم صداپیشه روزالی دوست صمیمی پرین بود.

بیشتر بخوانید: کارتون نوستالژیک؛ دوقلوهایی که خواهر و برادر نبودند!

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 1062

به "کارتون نوستالژیک؛ داستان های پرین و پاریکال و خون دل خوردن های ما!" امتیاز دهید

16 کاربر به "کارتون نوستالژیک؛ داستان های پرین و پاریکال و خون دل خوردن های ما!" امتیاز داده اند | 4.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارتون نوستالژیک؛ داستان های پرین و پاریکال و خون دل خوردن های ما!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید