تاثیر مخرب کرونا بر 476 میلیون مردم بومیِ دنیا

به گزارش بانیما، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی مردم بومی جهان خاطرنشان کرد که کووید-19 تأثیر مخربی بر بیش از 476 میلیون مردم بومی در سراسر جهان داشته است.

تاثیر مخرب کرونا بر 476 میلیون مردم بومیِ دنیا

به گزارش ایسنا، دبیرکل سازمان ملل در این باره خاطر نشان کرد: در طول تاریخ ، مردم بومی توسط بیماری هایی نشات گرفته از مناطق دیگر از بین رفته اند که هیچ مصونیتی در برابر آنها نداشتند.

وی تاکید نمود: پیش از همه گیری فعلی، مردم بومی از قبل با نابرابری های ریشه دار، ننگ و تبعیض روبرو شده بودند. برای مثال دسترسی نامناسب به مراقبت های بهداشتی، آب تمیز و دفع بهداشتی فاضلاب، آسیب پذیری آنان را افزایش می دهد. مردم بومی در درجه نخست در مشاغل سنتی و اقتصادهای معیشتی یا در بخش غیر رسمی کار می نمایند و همه اینها به شدت تحت تأثیر این همه گیری قرار گرفته اند.

گوترش در ادامه تشریح کرد: زنان بومی که غالباً تامین نماینده اصلی غذا و تغذیه خانواده های خود هستند با تعطیل شدن بازارهای صنایع دستی، فراوری و کالاهای دیگر به ویژه تحت فشار قرار گرفته اند. همچنین باید با فوریت به مسائل بچه ها بومی بپردازیم که دسترسی به فرصت های یادگیری مجازی ندارند.

بنابر اظهارات دبیرکل سازمان ملل، در سرتاسر دنیا، مردم بومی در صف نخست اقدامات سخت زیست محیطی و اقلیمی بوده اند و لغو اجرای اقدامات حفاظت از محیط زیست در طول این بحران، موجب افزایش دست درازی معدنچیان و چوب بران غیرقانونی به سرزمین های مردم بومی شده است. بسیاری از افراد بومی قربانی تهدیدها و خشونت ها شده اند و بسیاری نیز جان خود را از دست داده اند.

در رویارویی با چنین تهدیداتی، مردم بومی تاب آوری فوق العاده ای نشان داده اند. جوامع بومی با استقلال برای مدیریت زمین ها، قلمرو و منابع خود، امنیت غذا و مراقبت را به وسیله محصولات و طب سنتی تضمین نموده اند.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل متحد، مردم کارن در تایلند آیین باستانی خود Kroh Yee کروه یی یا بسته شدن روستا را برای مقابله با همه گیری، احیا نموده اند.

چنین راهکارهایی در سایر کشورهای آسیا و آمریکای لاتین اعمال شده است که جوامع، مناطق خود را برای جلوگیری از ورود افراد می بندند.

تحقق حقوق افراد بومی به معنای اطمینان از مشارکت و سهیم شدن آنان در پاسخ و راهکارهای بهبودی از کووید-19 است.

گوترش در ادامه تاکید نمود: باید با مردم بومی در کوشش ها برای بازسازی مستحکم تر و بهبودی پس از بحران، مشورت گردد. از ابتدای همه گیری دنیای، کارگزاری های تخصصی سازمان ملل متحد کوشش نموده اند تا از حقوق مردم بومی حمایت نمایند. ما برای حفاظت از سلامتی و ایمنی و تامین دسترسی به حمایت اجتماعی و فرصت های مالی، یاری نموده ایم و نظام ملل متحد به تحقق اعلامیه ملل متحد درباره حقوق افراد بومی و تقویت تاب آوری آنان، متعهد باقی می ماند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: عصر ایران
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 11361

به "تاثیر مخرب کرونا بر 476 میلیون مردم بومیِ دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر مخرب کرونا بر 476 میلیون مردم بومیِ دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید