حاجی دلیگانی در گفت و گو با خبرنگاران مطرح نمود؛ شرکت های دانش بنیان چراغ راه رونق فراوری، سازوکاری برای جذب سرمایه های سرگردان جامعه وجود ندارد

به گزارش بانیما، نماینده مجلس گفت: شرکت های دانش بنیان با طرح های تخصصی و مهندسی خود به تکامل بخش خصوصی و رونق فراوری یاری نمایند.

حاجی دلیگانی در گفت و گو با خبرنگاران مطرح نمود؛ شرکت های دانش بنیان چراغ راه رونق فراوری، سازوکاری برای جذب سرمایه های سرگردان جامعه وجود ندارد

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ، ضمن حمایت همه جانبه کمیسیون برنامه و بودجه از نامگذاری سال به نام رونق فراوری از سوی رهبری، اظهار کرد: سال جاری رهبری با دقت نظر همیشگی موضوعی استراتژیک و مهمی را برای نامگذاری و سوق بخشیدن عملکرد مسئولان برای مقابله با تحریم ها انتخاب نموده اند.

وی اضافه نمود: راهکارهای زیادی برای افزایش رونق فراوری وجود دارد که مهم ترین آن ها تدوین یک برنامه جامع برای نظام پرداخت و دریافتی های نظام فراوریی است. در واقع مسئله ای که این روزها جان فراوریکنندگان داخلی را می آزارد عدم پرداخت های به موقع اقساط فروش است.

حاجی دلیگانی تاکید نمود: فروشنده مواد اولیه را به صورت چک و نسیه خریداری می نماید و مواد فراوریی خود را هم به همین صورت به فروشنده می فروشند، این بین هیچ قانونی حامی فراوریکننده نیست تا در صورت عدم وصول چک هایش از این افراد حمایت کند تا دست آن ها برای ادامه فراوری سرد نگردد.

کاهش تصدی گری دولت راهی برای رونق فراوری/ تصمیمات جدی برای امهال وام فراوری کنندگان گرفته گردد

وی اضافه نمود: اگر قوانینی برای نظام پرداخت ها و دریافت های فراوری ملی وجود داشته باشد چرخ فراوریات کارخانجات تندتر می چرخد. موضوع نقدینگی های سرگردان جامعه نیز بر منابع مالی شرکت های فراوریی ایرانی تاثیر گذار است. زمانی که سازوکاری برای جذب سرمایه های سرگردان و راکد جامعه تعریف گردد دیگر مدیران شرکت های خصوصی نگران تامین مالی نیستند.

این کنند مجلس شورای اسلامی تاکید نمود: بسیاری از سرمایه ها و پول های جامعه که به صورت راکد در خانه ها انباشته شده است باید با ترفندهای مالی دولت به بازار سرمایه و فراوریات ملی بازگردد.

وی اضافه نمود: فرابورس و بورس محل مناسبی برای تامین مالی شرکت های فراوریی است زیرا علاوه بر اینکه پیچیدگی های تسهیلات بانکی را ندارد بلکه می تواند مشارکت مردمی را هم برای افزایش سود خود در دست بگیرد و سود حاصل را بین سهام داران تقسیم کند، از همین طریق مشکل نقدینگی حوزه فراوری رفع می گردد.

حاجی دلیگانی ابراز کرد: فاصله ای که بین فراوری و فروش اتفاق افتاده چرخ فراوری را پنچر نموده است و اگر این گپ از بین برود ما شاهد رونق و چرخش فراوری ملی خواهیم بود.

کننده مردم شاهین شهر در ادامه اعلام کرد: برای افزایش فروش فراوری داخلی باید کارگروه های استانی فعالیت خود را افزایش دهند و به تبلیغ کالاهای فراوری شده در داخل شهر خود بپردازند. مدیران شهری و روستایی شهامت لازم را برای اتخاد تصمیمات مهم ندارند معتقدم رونق مالی و فراوریی کشور بیشتر نیازمند مدیران جسوری است که توانایی ریسک سرمایه گذاری را داشته باشند.

وی در انتها اعلام کرد: البته بعضی دخالت های سازمان بازرسی باعث کم جرئت شدن مدیران در شهرستان ها شده است به طور مثال به سازمان محیط زیست مراجعه می کنیم و برای انجام یک روند قانونی با دستور العمل های سازمان بازرسی روبرو می شویم، سازمان بازرسی اصلا نباید وارد صدور دستور العمل های جزئی گردد بلکه باید برای جلوگیری از انواع رانت ها و تخلفات اداری پیش قدم و از بروز چنین تخلفاتی جلوگیری کند.

چین: چین از اون کشورهایی هست که حتما یکبار هم شده باید در زندگیتون به اونجا سفر کنید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: banima.ir شناسه مطلب: 2285

به "حاجی دلیگانی در گفت و گو با خبرنگاران مطرح نمود؛ شرکت های دانش بنیان چراغ راه رونق فراوری، سازوکاری برای جذب سرمایه های سرگردان جامعه وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاجی دلیگانی در گفت و گو با خبرنگاران مطرح نمود؛ شرکت های دانش بنیان چراغ راه رونق فراوری، سازوکاری برای جذب سرمایه های سرگردان جامعه وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید